نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انتقال تخمدان توله یوز ماده تلف شده به پژوهشگاه رویان

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تلف شدن بیش از ۱۰ قلاده یوز در زیستگاه‌های مختلف مرکزی و شمال ایران طی دو دهه گذشته باتوجه به اهمیت این گونه، جداسازی تخمدان یوز ماده و تحویل آن به موسسه رویان جهاددانشگاهی توضیح داد: با کمک مرکز رویان اگر تخمک‌ها شرایط لازم و کافی را داشته باشند، می‌توان با حفظ و ذخیره آن‌ها در آینده برای تکثیر استفاده کرد چراکه ژن حیوان تلف شده بسیار مهم است و علاوه بر نمونه‌های بانک ژن و نمونه‌های بافت، اندام‌های جنسی آن می‌توانند در فرآیندهای تکثیر بسیار کمک‌کننده باشند.

اکبری تاکید کرد: این اقدام تنها نوعی ذخیره‌سازی است. در حال حاضر قصد انجام این فرآیند را نداریم چراکه با اعتبارات داده شده از جانب سازمان برنامه و بودجه تنها به بخشی از وظیفه حفاظت می‌رسیم اما نباید چنین فرصت‌هایی را از دست دهیم.

وی در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: تخمدان توله یوز تلف شده جدا و در موقعیتی کنار یخ و با لحاظ شرایط لازم به مرکز رویان منتقل شد. در حال حاضر تنها حفظ می‌شوند و اگر تخمک‌ها رسیده و قابل استفاده باشند، در آینده از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل