نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت دستگاه زیست‌تخریب‌پذیر برای تولید برق از حرکات روزمره

عمر کوتاه باتری و مشکل فزاینده زباله‌های الکترونیک، از نگرانی‌های اصلی درمورد دستگاه‌های الکترونیک قابل حمل محسوب می‌شوند.

این درحالیست که راه رفتن، لمس کردن یا ضربه زدن روی صفحه کلید می‌تواند انرژی آزاد کند که از قابلیت تبدیل شدن به انرژی الکتریکی برخوردار است. در تحقیقات قبلی، محققان موفق به ساخت نانوژنراتورهایی شدند که این انرژی را دریافت و از آن برای تولید برق استفاده می کند.

این انرژی تولید شده می‌تواند برای نیرودهی دستگاه‌های الکترونیک کوچک از جمله تلفن همراه مورد استفاده قرار بگیرد و در این شرایط، تقاضا برای منابع برق مبتنی بر سوخت‌های فسیلی کاهش پیدا می‌کند.

نمونه‌های اولیه این نانوژنراتورها در آزمایشگاه‌های جهان تولید شده‌اند؛ اما محققان دپارتمان فیزیک دانشگاه جاداوپور بدنبال افزودن ویژگی جدیدی به این فناوری بودند: زیست‌تخریب‌پذیری.

محققان این مرکز با استفاده از فیلم پلیمری انعطاف‌‌پذیر و زیست‌تخریب‌پذیر ساخته شده از پلی وینیلیدن فلوراید (PVDF)، موفق به ساخت یک نانوژنراتور شدند.

برای بهبود توانایی برداشت و ذخیره‌سازی انرژی، از دی‌ان‌ای استفاده شد که از خواص الکتریکی خوبی برخوردار بوده و درعین حال کاملا زیست‌سازگار و زیست‌تخریب‌پذیر است.

نتایج این تحقیق در مجله ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شد.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل