نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا همکاری ‌های علمی روسیه و غرب بر اثر تحریم ها آسیب می‌بیند؟

به گزارش سیناپرس، در پی حمله نظامی روسهی به اوکراین، تحریم های متعدددی از سوی کشورهای غربی علیه روسیه وضع شد و در این میان حوزه های مختلف اقتصاد و سیاست و بخش های نظامی در راس این تحریم ها بودند. یکی از جنبه های کمتر معرفی شده ایت تحریم ها، تاثیر آن بر شاخه های مختلف علوم و پیشرفت های علمی است.

وسوولود بلوسوف، مدیر مرکز فدرال تحقیقات مغز و فناوری‌های اعصاب آژانس فدرال زیست پزشکی روسیه در این رابطه معتقد است که تحریم‌ های غربی ممکن است بر توسعه پژوهش ها تاثیر منفی داشته باشد اما تماس ‌های شخصی و ارتباط بین دانشمندان را برهم نمی ‌زند.

به گفته این دانشمند ارشد روسیه، تا جایی که به سازمان های اروپایی و آمریکایی مربوط می شود، تقریباً در همه جا نوعی هشدار یا ممنوعیت رسمی برای ارتباط با روسیه وجود دارد. اما این تحریم ها لزوماً در مورد شاخه های علم و دانش صدق نمی کنند. به گزارش سیناپرس، به عنوان مثال، همکاران بلژیکی ما لیستی از دانشگاه های روسیه را دریافت کرده اند که با آنها همکاری می کنند.

مرکز فدرال تحقیقات مغز و فناوری‌های عصبی FBMA که من آن را مدیریت می ‌کنم و همچنین مؤسسه شیمی بیورگانیک آکادمی علوم روسیه که من در آن عضویت دارم، در لیست تحریم ها نبودند و به همین دلیل همکاران بلژیکی ما قادر به ادامه همکاری های علمی با ما هستند.

به گزارش سیناپرس،  وی در ادامه توضیحات خود تاکید کرد: هر گونه تحقیقات علمی که امروزه توسط دانشمندان روسی، اروپایی یا آمریکایی انجام می شود دارای منافع مشترک برای طرفین و همه جهان است، زیرا هیچ آزمایشگاهی در جهان منابع لازم برای انجام مستقل تحقیقات را به طور کامل در سطح جهانی ندارد.

بلوسوف در ادامه توضیحاتش تاکید کرد: گفتن اینکه آیا همکاری ‌های علمی روسیه و غرب بر اثر تحریم ها آسیب می‌بیند یا نه، دشوار است، زیرا زمان بسیار کمی از شروع تحریم ها گذشته است. در حال حاضر، حداقل در حوزه تخصصی من، اختلال قابل توجهی ایجاد نشده است. باید توجه داشت که در جامعه علمی، تماس های شخصی بین دانشمندان همیشه یک اولویت بوده و هنوز هم همینطور است.

به گزارش سیناپرس، این دانشمند مشهور اهل روسیه در نهایت آرزو کرد که  وضعیت در جهان تثبیت شده و دانشمندان این فرصت را داشته باشند که با آرامش به همکاری عملی خود ادامه دهند.

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل