نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انتشار تصویر آئینه ای هابل از یک کهکشان بسیار دوردست

به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی ناسا تصویر جدید از هابل را منتشر کرد که به نظر می رسد تصویر آینه ای دو کهکشان با یک مرکز است. ستاره شناسان معتقدند این تصویر در واقع یک کهکشان دارای عدسی گرانشی به نام SGAS J143845 145407 است. این کهکشان در صورت فلکی شمالی چکمه ها قرار دارد.

از نظر فنی باید به این نکته توجه داشت که جلوه آینه ‌ای در عکس از لنز گرانشی ناشی می ‌شود، به این ترتیب که چگونه یک شی بزرگ، مانند یک کهکشان، می ‌تواند اعوجاج، تکرار یا حتی با بزرگ ‌نمایی به نظر برسد.

آژانس فضایی اروپا نیز در گزارشی اعلام کرد: پدیده عدسی‌ های گرانشی زمانی اتفاق می ‌افتد که یک جرم آسمانی عظیم مانند یک خوشه کهکشانی  باعث شود که انحنای کافی در فضا – زمان ایجاد شود تا مسیر نور در اطراف آن به‌ طور مشهودی خم شود. از منظر علمی جسمی که باعث انحنای نور می ‌شود، عدسی گرانشی نامیده می ‌شود و جسم پس ‌زمینه منحرف شده به عنوان عدسی نامیده می ‌شود.

به گزارش سیناپرس، هابل اولین تلسکوپی بود که لنزهای گرانشی ضعیف و دوردست را تشخیص داد که به دلیل جو زمین با تلسکوپ های زمینی قابل مشاهده نبودند. عدسی گرانشی یا اعوجاجی که می تواند به عنوان یک ذره بین عمل کند، به اخترشناسان اجازه می دهد اجرامی را مشاهده کنند که در شرایط نور کم، دیده نمی شدند.

در ماه مارس، تلسکوپ فضایی هابل ستاره ای را در فاصله 12.9 میلیارد سال نوری از زمین مشاهده کرد که قدیمی ترین و دورترین جرمی است که تاکنون ثبت شده است.به گزارش سیناپرس، ناسا گفت که نور این ستاره در یک میلیارد سال نخستین پس از بیگ بنگ وجود داشته و در فضا دیده می شود.

تصاویری که ماه گذشته از تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شد، شامل چندین کهکشان عدسی ‌دار است که به نظر می‌رسد منحرف شده ‌اند.

به گزارش سیناپرس، به گفته آژانس فضایی اروپا، حساسیت هابل به این تلسکوپ اجازه می دهد تا از لنزهای گرانشی برای نگاه کردن به داخل کهکشان های اولیه کیهان استفاده کند. این عدسی جزئیات کهکشان‌های دوردست را نشان می ‌دهد که در حالت عادی غیرقابل دستیابی هستند. این ویژگی به اخترشناسان اجازه می‌ دهد تا نحوه شکل ‌گیری ستاره‌ ها را در کهکشان ‌های اولیه تعیین کنند.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده 
منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل