نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قویترین ال نینو در تاریخ مدرن

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، پدیده ال نینو یکی از چرخه های مشهور آب و هوایی جهان است که هر 2 تا 7 سال یکبار باعث ایجاد ناهنجاری های بزرگی در آب و هوای سراسر کره زمین می شود که از جمله این ناهنجاری ها می توان به سیلاب های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و شیوع برخی بیماری ها اشاره کرد.
ال نینو از گرم شدن دمای سطح دریا در مناطق استوایی اقیانوس آرام ایجاد می شود و می تواند موجب بارش های غیر منتظره سنگین باران در برخی از نقاط جهان و خشکسالی در مکان های دیگر شود.
ال نینو امسال در ماه مارس آغاز شده است و پیش بینی می شود که تا حدود یکسال ادامه یابد.
مقامات استرالیایی پیش بینی کرده اند که این ال نینو قوی و قابل توجه خواهد بود.
مایک هالپرت معاون سازمان هواشناسی آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: از ماه مارس، دمای سطح آب های مناطق استوایی اقیانوس آرام همچنان از حد طبیعی بالاتر بوده و پیش بینی می شود ال نینو تا اواخر پاییز، طول زمستان و شاید هم تا بهار آینده همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.
وی افزود: ما همچنین پیش بینی کرده ایم از زمان کشف جریان دریایی ال نینو در سال 1950، امسال شاهد قویترین میزان فعالیت این چرخه آب و هوایی باشیم.
وی خاطر نشان کرد: دلیل این پیش بینی این است که متوجه شدیم متوسط دمای سطح آب در بخش مهمی از مناطق استوایی اقیانوس آرام به طور بالقوه به 2 درجه سلسیوس بالاتر از حد عادی می رسید و یا از آن هم می گذشت؛ یعنی 3.6 درجه فارنهایت بیش از حد طبیعی بود که این درجه حرارت تنها سه بار در 65 سال گذشته ثبت شده است.
این محقق ادامه داد: این درجه حرارت ها پیش از این در فاصله زمانی سال های 1972 و 73 ، 1982 و 83 و 1997 و 98 مشاهده شده بود.
ال نینو قبلی که پنج سال پیش به وقوع پیوست تاثیر عمده ای داشت؛ این پدیده آب و هوایی موجب وزش بادهای موسمی در جنوب شرقی آسیا، خشکسالی در جنوب استرالیا، فیلیپین و اکوادور، کولاک در ایالات متحده، موج گرما در برزیل و سیل های مرگبار در مکزیک شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل