نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

واکسن سل تست ایمنی را پشت سر گذاشت

به گزارش سیناپرس، امذوزه به ‌ویژه نوزادان و بیماران دچار نقص سیستم ایمنی به واکسن‌ های مؤثرتر سل نیاز فوری دارند. یک آزمایش بالینی در آفریقای جنوبی اکنون نشان داده است که نامزد جدید واکسن VPM1002 که توسط محقق مکس پلانک، استفان کافمن (Stefan H.E. Kaufmann) و تیمش برای نوزادان مبتلا و بدون بیماری ایدز به یک اندازه ایمن بوده و در مقایسه با BCG عوارض جانبی کمتری دارد. 

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حداقل ۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان از سل رنج می برند که هر سال ۱۰ میلیون مورد جدید به آن اضافه شده و حدود یک و نیم میلیون مرگ را در سال درپی دارد. این بیماری توسط مایکوباکتریوم ایجاد می شود که عمدتاً ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد، اما می تواند هر اندام دیگری را نیز آلوده کند. سل به ویژه در کشورهای کم درآمد شایع است و سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که نوزادان در اسرع وقت در برابر آن واکسینه شوند.

واکسن ب ث ژ علیه این بیماری حاوی پاتوژن های ضعیف شده سل گاو است. ما می دانیم که ب ث ژ می تواند از به اصطلاح مننژیت سلی و سل میلیاری در نوزادان با میزان اثربخشی ۷۵ تا ۸۶ درصد جلوگیری کند. اما این اثربخشی در مورد شایع ترین شکل بیماری به نام سل ریوی، در همه گروه های سنی صدق نمی کند و واکسن ب ث ژ به اندازه کافی مؤثر نیست.

از دهه ۱۹۹۰، محققان روی یک واکسن نسل جدید به نام VPM1002 کار می کنند. برای دستیابی به این هدف، محققان سویه ضعیف شده واکسن BCG را اصلاح ژنتیکی کردند تا سلول های ایمنی بهتر بتوانند پاتوژن ها را تشخیص دهند. محققان در این زمینه اینگونه گزارش می ‌دهند که ما VPM1002 را برای ترکیب افزایش ایمنی با بهبود اثربخشی برای کودکان دارای نقص ایمنی، به ‌طور کوچکی توسعه دادیم.

به عنوان مثال، گروه کودکان دارای نقص سیستم ایمنی شامل نوزادان در معرض خطر ایدز است که از مادران مبتلا به اچ آی وی مثبت متولد می شوند. در یک کارآزمایی بالینی در آفریقای جنوبی، یک کنسرسیوم تحقیقاتی بین المللی اکنون واکسن جدید را با ب ث ژ در نوزادان مبتلا به ایدز و نوزادان سالم مقایسه کرده است.

این مطالعه هم ایمنی و هم پاسخ ایمنی القا شده مرتبط با تشکیل سلول های ایمنی و پروتئین های تحریک کننده ایمنی را مورد بررسی قرار داد. نتیجه گیری این مطالعه نشان داد که واکسن جدید VPM1002 هم در نوزادان مبتلا به ویروس اچ آی وی و هم در نوزادان سالم ایمن است و عوارض جانبی کمتری نسبت به واکسن ب ث ژ دارد و پاسخ ایمنی مشابهی را ایجاد می کند.

همانطور که مطالعه نشان داد واکسن VPM1002 واکنش‌ های جانبی کمتری را نسبت به ب ث ژ ایجاد کرد. این موضوع در مورد واکنش ‌هایی که در محل تزریق رخ می ‌دهد، مانند ایجاد زخم و آبسه و همچنین بزرگ شدن غدد لنفاوی صادق بود. کافمن اشاره می کند که این یافته مهم است زیرا واکنش های موضعی و منطقه ای پس از تزریق واکسیناسیون از جمله محدودیت های واکسن ب ث ژ است.

به گزارش سیناپرس، کافمن در پایان گفت: انتظار می رود نتایج اولیه نشان دهد که آیا واکسن جدید VPM1002 می تواند محافظت قابل مقایسه یا بهتری نسبت به واکسن های BCG موجود در حدود سه سال ارائه دهد یا خیر. علاوه بر این، واکسن VPM1002 در حال حاضر در دو آزمایش بالینی فاز سه دیگر در هند برای محافظت در برابر سل در بزرگسالان مورد ارزیابی قرار می گیرد و پیش بینی می شود این آزمایش‌ ها به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ تکمیل شوند.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
منبع: mpg
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل