نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ثبت کوتاه ترین روز در تاریخ زمین

به گزارش سیناپرس، بر اساس دانش درسی کلاسیک، زمین دقیقاً ۲۴ ساعت طول می کشد تا یک بار به دور محور خود بچرخد. حقیقت اینست که واقعیت پیوسته در حال تغییر است. در چند روز گذشته در تاریخ ۲۹ ژوئیه مصادف با ۷ مرداد زمین کوتاه ترین روز را ثبت کرد و این واقعیت ثابت شد که سریعتر از سرعت معمول خود می چرخد. این سیاره یک چرخش کامل را در ۱.۵۹ میلی ثانیه کمتر از چرخش ۲۴ ساعته استاندارد خود انجام داد.

جالب است بدانید که این اولین بار نیست که سرعت چرخش زمین افزایش یافته است. به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش های چند رسانه ای، زمین کوتاه ترین ماه خود را در سال ۲۰۲۰  ثبت کرد و ۱۹ جولای به عنوان کوتاه ترین روز آن سال ثبت شد. در تاریخ فوق زمین برای تکمیل یک چرخش ۱.۴۷ میلی‌ثانیه کوتاه‌ تر از حد معمول زمان صرف کرد.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان هنوز به نتیجه خاصی نرسیده اند که چرا زمین سریعتر از سرعت عادی خود می چرخد. یک مطالعه در اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا نشان می دهد که گرم شدن کره زمین منجر به ذوب قابل توجه یخچال های طبیعی شده است که به دلیل آن محور چرخش سیاره ما از دهه ۱۹۹۰ با سرعت بیشتری حرکت می کند.

این مطالعه همچنین نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی همچنین باعث شده است که قطب شمال از دهه ۱۹۹۰ به سمت شرق تغییر کند. این امر به دلیل تغییرات در هیدروسفر اتفاق می افتد که شامل مقدار کل آب روی زمین می شود. به گزارش سیناپرس، طبق این مطالعه، داده های ماهواره ای از ماموریت بازیابی جاذبه و آزمایش آب و هوای ناسا (GRACE) محاسبه کرد که سرعت متوسط رانش ۱۷ برابر سریعتر از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۵ بوده است. همچنین، در چهار دهه گذشته، قطب ها حدود ۴ متر در فاصله حرکت کرده اند. 

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش های اخیر، اگر زمین با سرعت بیشتری به چرخش خود ادامه دهد، می تواند به ثانیه های کبیسه منفی منجر شود. هدف از معرفی این ثانیه های کبیسه منفی، حفظ سرعت گردش زمین به دور خورشید با اندازه گیری های ساعت های اتمی است. این موضوع به طور بالقوه می تواند یک اثر زخمی برای سیستم های فناوری اطلاعات و نرم افزارها و ماهواره های GPS با تکیه بر ساعت ایجاد کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا Geophysical Research Letters منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل