نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زنبور عسل، درد را احساس می کند

به گزارش سیناپرس،تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه کوئین مری لندن نشان می‌دهد که زنبورهای عسل می‌توانند پاسخ خود را به محرک‌های مضر و دردناک به گونه‌ای تغییر دهند که در حیوانات دیگر مطابق با توانایی احساس درد در نظر گرفته می‌شود.

این محققان نشان دادند که زنبورها قادرند از طریق چنین تغییری در پاسخ خود، پاداش قند بیشتری دریافت کنند. آن ها می گویند بنابراین احتمال درد و رنج حشرات باید جدی گرفته شود.

به گفته آن ها، حشرات قبلاً به عنوان موجودات با رفتار خودکار بازتابی ساده در نظر گرفته می‌شدند که به محرک‌های آسیب‌رسان تنها با رفلکس‌های خروج پاسخ می‌دادند. به گزارش سیناپرس، اما کار جدید ما نشان می‌دهد که واکنش‌های زنبورها انعطاف‌پذیرتر است و آن‌ها می‌توانند چنین رفلکس‌هایی را زمانی که برایشان مناسب است، سرکوب کنند، به‌عنوان مثال اگر غذای بسیار شیرینی وجود داشته باشد. چنین انعطاف پذیری با ظرفیت تجربه ذهنی درد سازگار است.

تا پیش از این، دانشمندان به طور سنتی حشرات را به عنوان شبه روبات‌هایی بی‌احساس می‌نگریستند که با رفلکس‌های ساده از آسیب جلوگیری می‌کنند. اما حالا در تحقیق جدید محققان انگلیسی کشف شده است که زنبورهای عسل به طور غیر بازتابی به آسیب پاسخ می‌دهند، به گونه‌ای که نشان می‌دهد آن ها درد را احساس می‌کنند. 

این محققان می گویند: اگر حشرات می توانند درد را احساس کنند، انسان ها وظیفه اخلاقی دارند که باعث رنج بی مورد آن ها نشوند. اما قوانین رفاه حیوانات در بریتانیا از حشرات محافظت نمی کند. حالا مطالعه ما نشان می دهد که شاید آن ها لازم است مورد بازنگری قرار گیرند.

در این تحقیق، پژوهشگران از «پارادایم مبادله انگیزشی» استفاده کردند، که در آن حیوانات باید به‌طور انعطاف‌پذیر، دو انگیزه رقابتی را با هم عوض کنند. به زنبورهای عسل حق انتخاب بین غذاهای داغ شده و داغ نشده با غلظت‌های مختلف ساکارز و با رنگ‌های مختلف داده شد. 

به گزارش سیناپرس،هنگامی که هر دو غذا با کیفیت بودند و یکی از آن ها به طور مضری داغ می شد، زنبورها تمایل داشتند از غذای داغ شده اجتناب کنند. اما زمانی که غذای داغ حاوی ساکارز با غلظت بالاتر بود، زنبورها داغی آن را به بهای دریافت قند بیشتر تحمل می کردند.

این یافته نشان داد که این مبادله در سیستم عصبی مرکزی واسطه می شود، توانایی که در حیوانات دیگر با ظرفیت احساس درد مطابقت دارد. 

به گزارش سیناپرس،نتایج جالب فوق که برای اولین بار گزارش می شوند، در Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) منتشر شده اند.

ترجمه: عباس روشن بین
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل