پیش بینی بارش شهاب سنگی

به گزارش سیناپرس، هنگامی که زمین به طور همزمان با شهاب های زیادی روبرو می شود، ما آن را بارش شهابی می نامیم. ستاره شناسان برای امشب و فردا دو بارش شهابی پیش بینی کرده اند و بر این اساس به گفته انجمن شهاب سنگ آمریکا اوج بارش شهابی آلفا Capricornids، شنبه و یکشنبه اتفاق می افتد در حالی که ماه تنها ۵ درصد کامل است نور مناسب برای دیدن این بارش وجود دارد.

به گفته ستاره شناسان، این بارش خیلی شدید نیست و به ندرت بیش از پنج شهاب در ساعت دیده خواهد شد. با این حال، بارش شهابی آلفا Capricornids مستعد تولید گلوله های آتشین درخشان در طول اوج خود بوده و می تواند به طور یکسان در نیمکره شمالی و جنوبی دیده شود.

به گفته ناسا، وقتی این سنگ‌های فضایی به سمت جو حرکت می کنند، مقاومت یا کشش هوا بر روی صخره آن را به شدت داغ می ‌کند. به این ترتیب شاهد شکل گیری ستاره های دنباله دار هستیم و از نظر علمی  این خطوط درخشان در واقع سنگ نیستند، بلکه هوای گرم درخشانی است که سنگ داغ در جو ایجاد می کند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس تقویم نجومی منتشر شده از سوی گفته انجمن شهاب سنگ آمریکا دیگر رویدادهای فضایی امسال به شرح زیر است:
۲۲ مرداد: Perseids
۱۷ مهر: دراکونیدها
۲۹ مهر: اوریونیدها
۱۴ آبان: تورید جنوبی
۲۱ آبان: تورید شمالی
۲۷ آبان: Leonids
۲۳ آذر: جمینیدها
۱ دی: Ursids

بر اساس سالنامه The Old Farmer’s Almanac، همچنین می توانید پنج ماه کامل دیگر را در سال ۲۰۲۲ مشاهده کنید: ۲۰ مرداد، ۱۹ شهریور، ۱۷ مهر، ۱۷ آبان، ۱۶ آذر در خاتمه گفتنی است بر اساس سالنامه The Old Farmer’s Almanac، یک ماه گرفتگی کامل و یک خورشید گرفتگی جزئی در سال ۲۰۲۲ وجود خواهد داشت. خورشید گرفتگی جزئی در سوم آبان برای مردم گرینلند، ایسلند، اروپا، شمال شرق آفریقا، خاورمیانه، غرب آسیا، هند و غرب چین قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، ماه گرفتگی کامل در ۱۷ آبان را می توان در آسیا، استرالیا، اقیانوس آرام، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی مشاهده کرد.
در خاتمه توصیه می شود برای مشاهده ایمن خورشید گرفتگی از عینک خورشید گرفتگی مناسب استفاده کنید، زیرا نور خورشید می تواند به چشم آسیب برساند.

مترجم: ناصر پورقدیمی