نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف بزرگترین الماس صورتی در ۳۰۰ سال اخیر

به گزارش سیناپرس، وزن الماس صورتی ۱۷۰ قیراط تخمین زده می شود که آن را فقط یک ذره کوچکتر از الماس ۱۸۲ قیراطی دریای نور که بزرگترین الماس صورتی جهان بوده و امروزه بخشی از جواهرات ملی جمهوری اسلامی ایران است، می کند.

بر اساس بیانیه شرکت الماس لوکاپا که مالک لولو و یک معدن الماس دیگر در آنگولا است، الماس جدید به خاطر جایی که در معدن لولو در شمال شرقی آنگولا پیدا شد، الماس لولو رز نامگذاری شده است.

از سال ۲۰۱۵، پروژه معدن لولو ۲۷ الماس با وزن بیش از ۱۰۰ قیراط، از جمله بزرگترین الماس کشف شده در آنگولا را استخراج کرده است. انتظار می رود که لولو رز، پنجمین الماس بزرگ کشف شده در لولو، با قیمتی بالا به فروش برسد.

گفتنی است که الماس های صورتی نسبتا کمیاب هستند و دانشمندان هنوز در مورد پدیده ای که به این سنگ ها رنگ صورتی می دهد مطمئن نیستند.
در سال ۱۹۹۹، معدنچیان در آفریقای جنوبی الماس صورتی ۱۳۲ قیراطی را کشف کردند که بعدها ستاره صورتی نام گرفت.

برای نزدیک به دو سال، کارشناسان به آرامی سنگ را برش داده و به شکل یک جواهر ۵۹  قیراطی آن را تراش دادند و در سال ۲۰۱۳، ستاره صورتی به قیمت ۸۳ میلیون دلار در حراجی فروخته و تبدیل به گران ‌ترین سنگ قیمتی فروخته شده تا کنون شد.

بر اساس بیانیه یابندگان این الماس، رز لولو نیز باید فرم خشن خود را از دست بدهد که این امر می تواند منجر به کاهش وزن آن تا نصف شود. اما حتی اگر رز لولو به ۸۵ قیراط کاهش یابد، به نظر می رسد که سنگ صورتی رنگی آماده ثبت رکورد فروش جدید برای خود است.

به گزارش سیناپرس، الماس ها در اعماق زیر زمین و معمولاً در عمق ۱۶۰ کیلومتری یا بیشتر در زیر سطح زمین و در جایی که رسوبات کربن در معرض گرمای شدید و دمای درونی زمین قرار می گیرند، تشکیل می شوند. برخی از الماس ها ممکن است در طول فوران های آتشفشانی به سطح برسند اما امروزه بیشتر آنها از طریق تلاش های معدنی در سراسر جهان یافت می شوند.

سالانه تقریباً ۹۰ میلیون قیراط الماس خام برای جواهرات استخراج می شود که بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد در سراسر جهان به همراه دارد. با این حال، طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۸ توسط دیده بان حقوق بشر منتشر شد، شرایط برای استخراج الماس اغلب خطرناک است و این صنعت با جابجایی مردم بومی، استثمار کارگران، آلودگی و نقض حقوق بشر همراه بوده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: Live Science
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل