تلاش استرالیا برای ساخت جت فضایی

این پروژه هوا فضا با همکاری دو دانشگاه این کشور در دست بررسی است و در صورت عملیاتی شدن، استرالیا به جمع معدود کشورهای جهان خواهد پیوست که پروژه های موفقی در زمینه طراحی و ساخت جتهای فضایی داشته اند.

جت فضایی استرالیا Spartan نام دارد و به گفته طراحان آن قابلیت حمل 50 تا 500 کیلوگرم بار به مدار زمین را دارد.

پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک و همزمان با پرواز نخستین فروند از این جت، تحولی در بازار تولید و پرتاب ماهواره های کوچک به وقوع بپیوندد.

عملکرد این جت در سه مرحله خلاصه شده است. مرحله نخست مربوط به عملکرد تقویت کننده راکتی با قابلیت استفاده مجدد است که به آن ALV گفته می شود.

در ادامه راکتی فعال می شود که امکان پرتاب جت با سرعت 5 ماخ را فراهم می کند. پس از این مرحله AVL بال چرخنده ای را فعال می سازد و این درحالی است که مرحله دوم پرتاب با فعال سازی اسکرم جت مبتنی بر سوخت هیدروژن آغاز می شود. در این مرحله سرعت پرتابه به 10 ماخ می رسد و در نهایت مرحله سوم یا نهایی مأمورت جایی در ارتفاع 40 کیلومتری زمین صورت می گیرد و پس از آن جت برای آغاز فرآیند برگشت به زمین و فرود در باند آماده می شود.

یکی از مهمترین ویژگیهای این فناوری جدید، قابلیت استفاده مجدد از 95 درصد آن است که این نوآوری به کاهش چشمگیر هزینه پرتاب ماهواره ها نیز منجر خواهد شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا