نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گندم اوکراین از طریق ترکیه صادر می شود

به گزارش سیناپرس، طی هفته های گذشته تلاش های دیپلماتیک زیادی از سوی کشورهای مختلف برای حل بحران صادرات گندم تولید شده در اکراین انجام شد. در این راستا وزارت دفاع ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد مرکز هماهنگی مشترک در استانبول که به دنبال توافقات روز جمعه گذشته در مورد عرضه محصولات کشاورزی از اوکراین ایجاد شد، تلاش می کند تا صادرات غلات را در اسرع وقت از طریق دریای سیاه آغاز کند.

بر اساس توییت این وزارتخانه، مرکز هماهنگی در حال بررسی اطمینان از ارسال ایمن غلات به بازارهای جهانی است. انتظار می رود اولین کشتی با غلات اوکراینی به زودی بنادر اوکراین را ترک کند.
بر اساس گزارش های قبلی، مرکز هماهنگی ویژه این موضوع در دانشگاه وزارت دفاع ترکیه در استانبول راه اندازی شده است. بر اساس گزارش های خبری،  نمایندگان نظامی ترکیه، روسیه و اوکراین در جلسات مشترک این موضوع حضور خواهند داشت. سازمان ملل متحد نیز نمایندگان خود را مأمور خواهد کرد تا بر انجام فرایند امن صادرات گندم اوکراین نظارت کنند. بر این اساس گفته شده کنترل ناوبری ایمن از سه بندر اوکراین (اودسا، یوژنی و چرنومورسک) به صورت شبانه روزی اعمال خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، برای انجام موفق این اقدامات، بسته ای از اسناد برای حل مشکل تامین مواد غذایی و کود در بازارهای جهانی در 22 ژوئیه در استانبول امضا شد. بر اساس یادداشت روسیه و سازمان ملل متحد، سازمان ملل متعهد می شود

برای رفع محدودیت های ضد روسی که مانع صادرات محصولات کشاورزی و کود می شود، تلاش کند. سند دیگری مکانیزمی برای صادرات غلات از بنادر دریای سیاه تحت کنترل اوکراین را پیش بینی می کند.

توافق بین روسیه، ترکیه و سازمان ملل متحد ایجاد یک مرکز هماهنگی چهار جانبه را برای جستجوی کشتی‌های حامل غلات برای جلوگیری از قاچاق سلاح و اجتناب از تحریکات پیش ‌بینی می ‌کند.

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل