نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نگاهی به دستآورد های فناوری تلسکوپ جیمز وب روی زمین

به گزارش سیناپرس، در حالی که تلسکوپ فضایی جیمز وب در فضا قرار گرفته و مأموریت های خود را انجام می دهد، اینجا روی زمین نیز اتفاقات فراوانی در حال انجام است.

جالب است بدانید که فناوری توسعه یافته برای ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب همچنین به بهبود بینایی میلیون ها بیمار جراحی چشم کمک کرده است. این یکی از آخرین نمونه ها در تاریخ طولانی اختراعات ناسا است که بر زندگی روزمره تأثیر گذاشته است.
دانیل لاکنی (Daniel Lockney) مدیر اجرایی برنامه انتقال فناوری ناسا، مسئول برنامه ای است که محصولات جانبی یا نتایج تصادفی این پروژه ها را تسهیل می کند. لاکنی گفت: هر بار که از ناسا یک ماموریت جدید خواسته می شود، ما باید فناوری های جدید و اختراعات جدیدی را برای انجام آن ارائه دهیم و این موضوع وظیفه من است که مطمئن شوم که آن اختراعات در قالب مزایای عملی زمینی به زمین باز می گردند. 

به گفته لاکنی، هنگام ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب، پیمانکاران ناسا ابزاری را برای اندازه ‌گیری نقایص میکروسکوپی روی آینه‌ های آن توسعه دادند. به گزارش سیناپرس،همین فناوری به جراحان چشم این امکان را می دهد که اندازه گیری های دقیقی از چشم بیماران قبل از انجام عمل لیزیک انجام دهند.

به گفته مقامات ناسا، فراتر از جراحی چشم، چیزهای دیگری در زندگی ما وجود دارد که ناسا تاثیر خود را بر آن ها دارد.

لاکنی در این باره می گوید: ناسا در همه چیز از شیرخشک نوزاد گرفته تا دوربین تلفن همراه کمک کرده است. فوم حافظه، پارچه های تنظیم کننده دما، روش های پزشکی، تجهیزات آتش نشانی، جاروهای شارژی، GPS دقیق و تکنیک های کشاورزی از جمله نمونه های دیگر هستند.

به گفته کارشناسان، در روند شکل گیری فن آوری های جدید، محصولات جانبی یا نتایج تصادفی زیادی وجود دارد که یک وب سایت کامل و انتشار سالانه به آنها اختصاص داده شده است.
در اوایل همه ‌گیری جهانی ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا حتی یک دستگاه تنفس مصنوعی را با استفاده از اجزای خارج از زنجیره تامین تجهیزات پزشکی معمولی توسعه داد که امکان ساخت آن را با وجود فشارهای زنجیره تامین فراهم می ‌کرد. 

به گزارش سیناپرس، لاکنی در پایان گفت: من هزاران نمونه از فناوری‌ ها و پیشرفت‌ هایی را دارم که به دلیل سرمایه ‌گذاری این کشور در هوافضا ایجاد شده‌ اند. ما بسیاری از فناوری های جدید را توسعه داده و می توانیم کارهایی را انجام دهیم که انگیزه مالی ندارند.

بنابراین، در حالی که ممکن است برخی از مشهورترین دستاوردهای ناسا در فضا باشد، برای یافتن نتایج کار این آژانس نیازی نیست آنقدر دور را بگردید.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: npr
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل