نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اعلام وضعیت اضطراری مربوط به آبله میمونی

به گزارش سیناپرس، تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت که کمیته تخصصی این سازمان نتوانست درباره جدی بودن شیوع بیماری به توافق برسد، اما او تصمیم گرفت بدون توجه به این موضوع، وضعیت اضطراری اعلام کند.

اعلام وضعیت اضطراری به این معنی است که سازمان بهداشت جهانی معتقد است افزایش موارد آبله میمونی مستلزم یک واکنش هماهنگ بین المللی برای جلوگیری از تبدیل شدن این بیماری به یک بیماری همه گیر است. به سازمان بهداشت جهانی در این بیانیه اعلام کرد که به زودی دستورالعمل ها و پیشنهاداتی را در مورد نحوه مبارزه با ویروس آبله میمونی به کشورهای عضو ارائه خواهد کرد.

تدروس گفت: ریسک جهانی این بیماری ،متوسط است، در حالی که در اروپا شرایط متفاوت بوده و ریسک بالایی برای این بیماری تصور می شود
بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، تا روز پنجشنبه، نزدیک به ۱۶ هزار مورد تایید شده آبله میمونی در سال جاری در ۷۴ کشور جهان ثبت شده است. این موارد منجر به مرگ پنج نفر شده است که همگی در آفریقا هستند.

ایالات متحده بیش از ۲ هزار مورد را در ۴۳ ایالت ثبت کرده است. در اوایل این ماه، دولت بایدن اعلام کرد که نزدیک به ۱۵۰ هزار دوز اضافی واکسن آبله میمون را از انبار ملی برای مبارزه با افزایش موارد ابتلا اختصاص می دهد.

به گزارش سیناپرس، علائم آبله میمونی معمولاً شامل چندین روز بیماری شبه آنفولانزا و تورم غدد لنفاوی و به دنبال آن تاول یا جوش های آبله مانند است. این بیماری معمولاً از طریق تماس مستقیم با بثورات عفونی، دلمه یا مایعات بدن یا لمس وسایلی که قبلاً این بخش ها را لمس کرده‌اند، پخش می‌ شود.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، آبله میمونی همچنین می تواند از طریق ترشحات تنفسی در طول تماس طولانی مدت چهره به چهره یا در طول تماس فیزیکی مانند بوسیدن، در آغوش گرفتن یا رابطه جنسی گسترش یابد. شیوع کنونی این ویروس عمدتاً مردان همجنسگرا را درگیر کرده است.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: upi
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل