نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گام جدید محققان برای توسعه، آزمایش خون تشخیصی آلزایمر

به گزارش سیناپرس، محققان بین الملل در پژوهش جدیدی که انجام داده اند، یک قدم به نوعی آزمایش خون برای تشخیص بیماری ناتوان کننده آلزایمر در مراحل اولیه پیشرفت بیماری نزدیک‌تر شده‌اند.

در این تحقیق مشخص شده است که چندین بیومارکر خونی قادرند نشانه‌های اصلی بیماری آلزایمر که رایج‌ترین شکل زوال عقل است را منعکس ‌کنند. این در حالی است که آزمایش‌های بالینی استاندارد کنونی، فقط نوعی احتمال را در تشخیص آلزایمر بررسی می کنند.

محققان مجری این پژوهش از مرکز پیری، شناخت و رفاه دانشگاه مک کواری استرالیا می گویند: امروزه، نمونه‌های مایع مغزی نخاعی و تصویربرداری مغزی می‌توانند تأیید کنند که فردی مبتلا به آلزایمر است یا خیر، اما این موارد، همگی تهاجمی و گران بوده و کمتر توسط افراد قابل انجام هستند. به گزارش سیناپرس،اما بررسی نشانگرهای زیستی خون، ارزان بوده و به راحتی قابل دسترس همگان خواهند بود و توانایی ارائه آزمایش توان بالا را نیز خواهند داشت.

آن ها می افزایند: این امر، بسیار مهم است که ما بتوانیم تشخیص بیماری آلزایمر را در مراحل اولیه تأیید کنیم، زیرا چنین اقدامی به بیماران و خانواده‌هایشان امکان می‌دهد تا برای چالش‌های آینده آمادگی بهتری داشته باشند، ضمن آن که فرصت‌هایی را برای آن ها فراهم می کند تا در کارآزمایی‌های بالینی شرکت کنند و هزینه غربالگری شرکت‌کنندگان برای این کارآزمایی‌ها را کاهش دهند.

در این تحقیق مشخص شده است که پانلی از نشانگرهای زیستی مبتنی بر خون، از جمله آمیلوئید بتا (نسبت Aβ42/40)، فسفریله-tau181 (p-tau181) و پروتئین اسیدی فیبریلی گلیال (GFAP)، عملکرد متمایز بالایی برای بیماری آلزایمر دارند و مراحل پیش بالینی بیماری تا زوال عقل را با دقت 85 تا 95 درصد پیش بینی می کنند.

به گفته محققان فوق، اکنون برای تأیید بالینی این آزمایش ها، بررسی افراد با پیشینه‌های قومی مختلف و کسانی که بیماری‌های همراه دارند، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

به گزارش سیناپرس،این یافته های پژوهش مهم را نشریه The Journal of the Australian Alzheimer's Association منتشر کرده است.

ترجمه: ندا جوادهراتی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل