نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

میراث فرهنگی، حقیقت فرهنگی یک ملت است

در نشست معرفی و بررسی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، ضمن تاکید بر این مهم که "سامانه نان" یکی از ابزارهای قدرتمند برای ایجاد نظام ملی نوآوری مبتنی بر ایجاد ارتباط مستقیم بین نیازهای جامعه، صنایع خصوصی، دولتی و پژوهشگران، شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و خلاق، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد خواهد بود؛ افزود: وزارت علوم این آمادگی را دارد که مرکز نوآوری و رشد تخصصی میراث فرهنگی را با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ایجاد نماید و پس از طی مراحل تعریف شده، پارک علم و فناوری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با راهبری وزارت علوم و وزارت میراث فرهنگی راه اندازی شود.

دکتر خیرالدین با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی که حقیقت فرهنگی یک ملت را نشان می‌دهد و رکن اساسی آن به‌شمار می‌رود از یک سو و اهمیت شرکت‌های فناور، خلاق و دانش‌بنیان در ماندگاری سازه‌های مادی و معنوی فرهنگ ایران اسلامی از سوی دیگر، گفت: به نظر می‌رسد تعداد شرکت‌های فناور، خلاق و دانش‌بنیان در این وزارتخانه اندک است و این آمادگی در وزارت علوم وجود دارد تا ارتباط بین این وزارتخانه و شرکت‌های فناور، خلاق و دانش‌بنیان افزایش یابد که به طور حتم استفاده از دانش شرکت‌های ذکر شده در تحقق ماموریت‌ها و اهداف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد.

دکتر خیرالدین، اضافه کرد: نظام ایده‌ها و نیازها (نان) با هدف تقویت بیشتر با جوامع علمی و دانشگاهی تشکیل شده است و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به‌عنوان نهاد علمی در خدمت بخش‌های مختلف جامعه از جمله وزارتخانه‌ها عمل خواهند کرد.

همچنین در این نشست، دکتر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این وزارتخانه دنبال می‌کنیم تقویت ارتباط با وزارت علوم است و خوشبختانه امروز شاهد راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) هستیم.

شالبافیان افزود: این وزارتخانه ماموریت‌ها و اهداف بسیار مهمی دارد که استفاده از موضوعات مرتبط با حوزه دانش‌بنیان می‌تواند نتایج قابل قبولی داشته باشد.

معاون گردشگری کشور با بیان این که ارتباط پویایی بین گردشگری و نوآوری وجود دارد، اضافه کرد: حیات گردشگری وابسته به نوآوری و خلاقیت است از همین رو نیازمند تقویت همکاری‌ها با معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم هستیم. در حال حاضر با حجم انبوهی از ایده‌ها و نظرات در حوزه گردشگری روبه‌رو هستیم که محلی برای ثبت این ایده‌ها وجود نداشت و خوشبختانه نظام ایده‌ها و نیازها می‌تواند به ثبت این ایده‌ها کمک‌ کند.

دکتر امیری رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست با معرفی و تشریح فعالیت‌های این پژوهشگاه و بخش‌های مختلف آن و پژوهشکده‌های گوناگون بر آمادگی همکاری پژوهشگاه با نظام اید‌ها و نیازها تاکید کرد. او همچنین از معاون فناوری و نوآوری و مدیران کل این معاونت دعوت کرد تا با حضور در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ضمن آشنایی بیشتر با ظرفیت‌ها و فعالیت‌های پژوهشگاه از نزدیک فرصت‌های همکاری دوجانبه را بررسی کنند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل