نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توافق روسیه و اوکراین برای صادرات غله

به گزارش سیناپرس، در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و با توجه به این که هر دو کشور از بزرگترین تولید کنندگان غلات در جهان محسوب می شوند، خطر کمبود منابع غذایی کل جهان را تهدید کرده و به همین دلیل برخی کشورها مانند ترکیه در تلاش برای میانجیگری بین دو کشور با هدف تسهیل صادرات غلات هستند. به نظر می رسد این مذاکرات تا حدی موفیت آمیز بوده اما هنوز زمینه مشترکی برای تضمین امنیت کشتی ها و بنادر پیدا نشده است.

بر اساس این گزارش، مسکو و کیف در مورد مکانیسم های نظارتی در هنگام عبور کشتی ها به و از بنادری از جمله اودسا توافق کردند. به منظور تسهیل روند فوق، دو مرکز کنترل ایجاد خواهد شد که یکی در استانبول و دومی در دریای سیاه هستند، جایی که کشتی ها بازرسی خواهند شد.  به گفته این منابع، روسیه همچنین تضمین هایی داده است که به کشتی های باری حمله نخواهد کرد.

با این حال، اشاره شده است که هیئت اوکراینی به طور کامل از پیشنهادات روسیه راضی نیست و همچنین خواستار تعهدی است که اطمینان حاصل کند روسیه به بنادر این کشور حمله نخواهد کرد. 

این گزارش به ارزیابی مقامات اوکراینی استناد می کند که روی طرح های یک معامله می تواند در چند روز آینده به توافق برسد. با این حال، عدم توافق بر سر مسائل کلیدی ممکن است به این معنی باشد که صادرات زودتر از سه هفته دیگر از سر گرفته نخواهد شد. به گزارش سیناپرس، در این مقاله اشاره شد که دولت‌ های اوکراین و ترکیه به درخواست‌ ها برای اظهارنظر درباره مذاکرات پاسخ ندادند، در حالی که کرملین نیز از اظهار نظر خودداری کرد.

پیش از این مذاکرات در تاریخ ۱۳ جولای بین هیئت های نظامی روسیه، ترکیه و اوکراین و نمایندگان سازمان ملل برگزار شده بود. به گفته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، طرفین در این نشست همکاری داشته و این تعامل به عنوان گام مهمی در جهت تضمین صادرات ایمن و قابل اعتماد مواد غذایی از اوکراین از طریق دریای سیاه محسوب می شود.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: tass
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل