نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت سلول های خورشیدی کاملا شفاف در نمای ساختمان ها

به گزارش سیناپرس ، برخی از مردم معتقدند، پنل‌های خورشیدی معمولاً ظاهر خانه‌ها و کسب‌وکارها را ناخوشایند می کنند و بهتر است در شکل و شمایل آن ها تغییراتی ایجاد کرد. 

در همین راستا، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه توهوکو ژاپن، نوعی سلول خورشیدی بسیار شفاف با ورق اتمی دو بعدی ساخته است. این سلول‌های خورشیدی تقریباً نامرئی دارای میانگین شفافیت 79 درصد هستند، به این معنی که می‌توان آن‌ها را در همه جا قرار داد، مثلا روی پنجره‌های ساختمان، روی پانل جلویی اتومبیل‌ها و حتی روی پوست انسان.

دانشمندان مدت‌هاست که به دنبال توسعه سلول‌های خورشیدی شفاف بوده‌اند، اما مواد مناسب تا کنون برای چنین منظوری وجود نداشته‌اند.به گزارش سیناپرس ،اما در تحقیق جدید محققان ژاپنی، برای ساخت سلول خورشیدی، موانع تماس بین اکسید قلع ایندیم (ITO)، یکی از پرکاربردترین اکسیدهای رسانای شفاف و یک تک لایه دی سولفید تنگستن کنترل شده اند.

آن ها در روش ابداعی خود، فلزات نازک مختلفی را روی ITO پوشاندند و یک لایه نازک از اکسید تنگستن را بین ITO پوشش داده شده و دی سولفید تنگستن قرار دادند.به گزارش سیناپرس ،به گفته این محققان، روشی که ما از طریق آن سلول خورشیدی را تشکیل دادیم، منجر به راندمان تبدیل توان بیش از 1000 برابر دستگاهی با استفاده از الکترود معمولی ITO شده است

تلاش این گروه به همین جا ختم نشد. آن ها همچنین بررسی کردند که چگونه سلول خورشیدی فوق را می توان برای استفاده در یک پنل خورشیدی واقعی گسترش داد.

آن ها می گویند: ما اصلاحات طراحی مناسب مورد نیاز برای جلوگیری از افت ولتاژ غیرمنتظره را که با افزایش سطح دستگاه همراه است، کشف کرده ایم و از این طریق می توانیم پنل های جدید را مورد استفاده واقعی قرار دهیم.

به گزارش سیناپرس ، جزئیات تحقیق و ابداع ارزشمند فوق در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل