نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص کرونا از روی پوست ممکن شد

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان دانشگاه ساری (University of Surrey) در انگلستان دریافتند  که یک سواب غیرتهاجمی می ‌تواند نمونه هایی را از پوست فرد جمع ‌آوری کرده و کووید را با دقتی نزدیک به ۹۰ درصد تشخیص دهد. این روش می تواند نیاز به انجام سواب بینی را به طور کامل از بین ببرد.
در مطالعه‌ ای روی ۸۳ بیمار بستری در بیمارستان، که برخی از آن ها  مبتلا به کووید-۱۹ بودند، محققان نمونه ‌های خون، بزاق و پوست را برای بررسی مقایسه ‌ای جمع ‌آوری کردند.

پروفسور ملانی بیلی از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق گفت:‌ کووید-۱۹ به ما نشان داده است که آزمایش سریع در پایش و شناسایی بیماری‌ های جدید حیاتی است. ما در تحقیقات خود، روابط بین سیالات زیستی مختلف و اینکه چه تغییراتی در یک قسمت از بدن انسان می تواند در مورد سلامت کلی بیمار به ما بگوید را بررسی کردیم. نتایج ما نشان می دهد که در حالی که  آنالیز خون دقیق ترین راه برای آزمایش این ویروس است، سواب های پوستی نیز گزینه مناسبی بوده و در واقع، نتایج سواب پوست به طرز شگفت آوری دقیق هستند.

چگونه کووید را در پوست افراد پیدا کنیم؟

سبوم  (sebum  ) یک ماده روغنی و مومی شکل است که توسط غدد چربی بدن تولید می شود. ویروس کرونا به طور قابل توجهی ساختار لیپیدهای بیمار را در مایعات مختلف بدن از جمله خون و سبوم تغییر می دهد.

به گزارش سیناپرس، اندازه‌ گیری تغییرات در لیپید ها و سایر متابولیت‌ ها در این نمونه ‌ها، نتایج نشان می‌ دهد که سواب‌های پوستی هنگام آزمایش کووید، نمره دقت 0.88  از یک را به دست می آورند.  

آزمایش  خون امتیاز 0.97 را به دست آورده و بزاق در واقع امتیاز کمتری نسبت به یک سواب پوستی داشت که دقت آن به 0.80 رسید.
مت اسپیک، یکی از محققان دیگر حاضر در این پژوهش، می‌گوید: تحقیقات ما نشان می دهد که سبوم پوست به تغییرات سیستم ایمنی در بیماران کووید-۱۹ پاسخ می دهد. در واقع، ما معتقدیم که بیماری می ‌تواند تعادل طبیعی بدن را در سراسر طیف وسیعی از سیستم‌ های بیولوژیکی، از جمله پوست، سلامت گوارش و غیره تغییر دهد. این مساله می ‌تواند به ما کمک کند تا با ارائه یک اطلس کل بدن از یک بیماری، آن را بهتر شناسایی و درک کنیم.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه نشان داد که پروفایل متابولیت‌ها در سه بیو سیال مختلف (سرم، بزاق و سبوم) نویدبخش تشخیص افراد مبتلا به کرونا از افراد سالم است. شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل