نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مبارزه با قارچ های کشاورزی از طریق هک زیستی

به گزارش سیناپرس، قارچ های مضر خسارات زیادی را به صنعت کشاورزی وارد می کنند. تکنیک های مرسوم و موجود برای مبارزه با آن ها شامل استفاده از قارچ کش های سمی است. محققان موسسه فناوری کارلسروهه (KIT) که با شرکایی از آلمان، فرانسه و سوئیس روی پروژه DialogProTec کار می کنند، جایگزین های زیست محیطی ایمنی را ایجاد کرده اند که ارتباط شیمیایی پاتوژن ها با گیاهان را دستکاری می کند.

حفاظت از گیاهان، اغلب شامل استفاده از قارچ کش های سمی برای مبارزه با عفونت های قارچی مانند اسکار است. در DialogProTec، محققان یک رویکرد کاملاً جدید ایجاد کرده اند که بدون استفاده از هیچ گونه سموم خطرناک برای محیط زیست، عمل می کند و اکنون که تحقیقات تکمیل شده است، فناوری جدید آماده استفاده است.

در طبیعت، موجودات با استفاده از سیگنال های شیمیایی با یکدیگر برهم کنش دارند. محققان می گویند، ما توانسته ‌ایم برخی از سیگنال‌ های بین میزبان و پاتوژن را شناسایی کرده و آن ها را دستکاری کنیم.به گزارش سیناپرس، این هک زیستی، دقیق و مؤثر است و دارای حداقل ردپای اکولوژیکی است.

محققان برای شناسایی و بهره برداری از سیگنال های مناسب نیازی به ارتباط مستقیم با گیاهان و قارچ ها نداشتند. در عوض، روی سلول های انفرادی کار کردند. 

به گزارش سیناپرس،آن ها توضیح داده اند، ما سلول ‌های گیاهی و قارچ ‌ها را روی تراشه ‌هایی به اندازه چند سانتی ‌متر مربع قرار دادیم تا نتوانند با هم تماس فیزیکی پیدا کنند، اما بتوانند از طریق یک جریان میکروسیال، برهم‌ کنش شیمیایی داشته باشند.

محققان در طول آزمایش های خود، ابتدا ارتباط شیمیایی بین قارچ و گیاه را رمزگشایی کردند. یکی از چیزهایی که آن ها شناسایی کردند، مواد سیگنالی بود که قارچ از آن ها برای سرکوب پاسخ ایمنی گیاه استفاده می کند. سپس این تیم مولکول هایی را شناسایی کردند که می توانند برای فعال کردن مجدد پاسخ ایمنی مورد استفاده قرار گیرند.

پژوهشگران فوق می گویند: هنگامی که از این هک زیستی برای محافظت از گیاهان استفاده می کنیم، گیاهان اغلب می توانند حملات قارچ را دفع کنند. به عبارتی می توان آن را به عنوان یک واکسیناسیون برای گیاهان در نظر گرفت.

فناوری نوآورانه DialogProTec در حال حاضر در راه استفاده عملی است و به زودی در این زمینه آزمایش خواهد شد.به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، تیم تحقیقاتی، رویکردهای جدیدی برای ترویج رشد گیاهان یا مبارزه با علف های هرز ایجاد کرده است که در آن مواد سیگنالی می توانند جایگزین علف کش های سمی در آینده شوند.

به گزارش سیناپرس،اطلاعات پژوهشی فوق توسط موسسه فناوری کارلسروهه آلمان (KIT) منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل