نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آفت کش ها و فلزات سنگین در خاک خطری برای قلب

به گزارش سیناپرس، پروفسور توماس مونزل (Thomas Münzel) محقق ارشد این مطالعه از مرکز پزشکی دانشگاه ماینز گفت: شواهد در حال افزایش است که آلاینده های موجود در خاک ممکن است از طریق مکانیسم های مختلفی از جمله التهاب و اختلال در ساعت طبیعی بدن به سلامت قلب و عروق آسیب برساند.

آلودگی هوا، آب و خاک عامل حداقل ۹ میلیون مرگ در سال است که بیش از ۶۰ درصد آن به دلیل بیماری های قلبی عروقی مانند بیماری ایسکمیک مزمن قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و اختلالات ریتم قلب است. پژوهشگران می‌ گویند که خاک آلوده به آلاینده ‌هایی مانند فلزات سنگین، آفت‌ کش‌ها و پلاستیک ‌ها ممکن است با افزایش استرس اکسیداتیو در رگ ‌های خونی، منجر به بیماری ‌های قلبی عروقی و ایجاد التهاب و اختلال در ساعت بدن شوند.

خاک آلوده ممکن است با استنشاق گرد و غبار و توسط کریستال های کود یا ذرات پلاستیک وارد بدن شود. فلزات سنگین مانند کادمیوم و سرب، پلاستیک ها و سموم آلی موجود در آفت کش ها نیز می توانند به صورت خوراکی مصرف شوند. آلاینده های خاک به رودخانه ها وارد شده و آب آلوده ایجاد می کنند که نوشیده می شود.

آفت کش ها همچنین با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط شده اند و در حالی که کارکنان در صنایع کشاورزی و شیمیایی با بیشترین قرار گرفتن در معرض آن ها به این خطر بیشتر مواجه اند، عموم مردم احتمالا آفت کش ها را از غذا، خاک و آب آلوده مصرف می کنند.

به گفته محققان، کادمیوم یک فلز سنگین است که به طور طبیعی به مقدار کم در هوا، آب، خاک و غذا وجود دارد و همچنین از منابع صنعتی و کشاورزی به دست می آید. مواد غذایی منبع اصلی کادمیوم در افراد غیر سیگاری است. همچنین سرب یک فلز سمی طبیعی با آلودگی محیطی است.

نتایج مطالعات ارتباط بین سطوح بالای سرب خون و بیماری های قلبی عروقی، از جمله بیماری عروق کرونر قلب، حمله قلبی و سکته مغزی را در زنان و در افراد دیابتی نشان داده اند. همچنین مطالعات بیشتر نشان داده اند که خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی با قرار گرفتن در معرض آرسنیک، افزایش می یابد.

اگرچه آلودگی خاک به فلزات سنگین و ارتباط آن با بیماری های قلبی عروقی بیشتر برای کشورهای با درآمد کم و متوسط مشکل ساز است، زیرا جمعیت آنها به طور نامتناسبی در معرض این آلاینده های زیست محیطی قرار دارند، اما با توجه به افزایش روزافزون الودگی خاک، این موضوع گریبان گیر تمام کشورهای جهان شده است. 

به گزارش سیناپرس،همچنین خطرات احتمالی گرد و غبار آلوده در هوا نیز ذکر شده است. گرد و غبار می تواند مسافت های طولانی را طی کند و تحقیقات نشان داده است که ذرات خاک در چین و مغولستان با افزایش احتمال حمله قلبی در ژاپن مرتبط است چراکه تعداد مراجعات به بخش اورژانس قلبی عروقی در ژاپن در روزهایی که در معرض گرد و غبار آسیایی قرار گرفته بودند، ۲۱ درصد بیشتر بود.

پروفسور مونزل در پایان گفت: مطالعات بیشتری در مورد اثر ترکیبی چند آلاینده خاک بر بیماری های قلبی عروقی مورد نیاز است، زیرا ما به ندرت در معرض یک عامل سمی به تنهایی قرار می گیریم. تحقیقات در مورد اینکه چگونه نانو و میکروپلاستیک ها ممکن است باعث شروع و تشدید بیماری قلبی عروقی شوند، مورد نیاز است.

او افزود: تا زمانی که راه حلی پیدا کنیم، استفاده از ماسک صورت در معرض گرد و غبار باد، فیلتر کردن آب برای حذف آلاینده‌ها و خرید مواد غذایی رشد یافته در خاک سالم، معقول ترین استراتژی ها به نظر می ‌رسند. شرح کامل این پژوهش جذاب در آخرین شماره مجله تخصصی Cardiovascular Research منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل