نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مار زنگی، جعبه ابزاری ژنتیکی از سم های مختلف دارد

به گزارش سیناپرس،در مسابقه تسلیحاتی تکاملی بین مار زنگی و طعمه های آن ها، جوندگان، پرندگان و سایر خزندگان برای زنده ماندن در برابر سم کشنده مارها به روش های مختلف مقاومت می کنند. اما تحقیقات جدید به رهبری دانشگاه کلرادو بولدر و دانشگاه تگزاس در آرلینگتون روشن کرده است که مارها اغلب می توانند دست برتر را حفظ کنند.

بر اساس این تحقیق، مارهای قدرتمند مورد اشاره، مجموعه ابزار گسترده و متنوعی از ژن ها را حفظ می کنند که پروتئین های زهرشان را رمزگذاری کرده و به آن ها اجازه می دهد که توان تاثیرگذاری روی طعمه ها را بالا نگه دارند.به گزارش سیناپرس، این تحقیق دهه‌ها تفکر در مورد عواملی که تکامل ژن زهر و تنوع آن را شکل می‌دهند، زیر سوال می‌برد و روشن می‌کند که چرا توسعه درمان‌های موثر ضد زهر برای مارگزیدگی همچنان چالش برانگیز است.

به گفته مجریان این تحقیق، ما دریافتیم که این مارهای زنگی دارای مجموعه‌ای از سم‌های متنوع‌ و ابزارهای ژنتیکی بیشتری در جعبه ابزار خود برای به روزرسانی زهرشان هستند.

زهر مار، یک سازگاری تکاملی است که از آنزیم ها و سموم مختلفی تشکیل شده است و مارها را قادر می سازد طعمه خود را شکار کنند. برای دهه‌ها، زیست‌شناسان فکر می‌کردند که تکامل مشترک بین شکارچی و طعمه باعث می‌شود زهر مار بسیار تخصصی می شود.

حالا مطالعه جدید، فرایندی به نام «انتخاب متعادل» را در این خصوص مطرح می کند. یک فرآیند تکاملی که در آن نسخه‌های متعدد یک ژن، به جای حذف، حفظ می‌شوند.به گزارش سیناپرس، این یافته می تواند کلید این موضوع باشد که چگونه مارها از رفتن به بن بست های تکاملی جلوگیری می کنند.

به گزارش سیناپرس،گفتنی است نتایج این تحقیق در نشریه Nature Ecology and Evolution منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل