نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش امید به درمان از بین رفتن حافظه پس از سکته

به گزارش سیناپرس،  تیمی از پژوهشگران در نروژ ۸۶ بیمار مبتلا به سکته مغزی نسبتاً خفیف را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که بسیاری از آنها پس از ۱۲ هفته درمان، عملکرد ذهنی خود را بهبود بخشیده اند.

دکتر رامون گرامبایت روانشناس و مدیر کلینیک روانشناسی عصب در دانشگاه علم و صنعت نروژ در این رابطه می‌گوید: مطالعه ما نشان می ‌دهد که حدود نیمی از بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌ اند، یک هفته پس از سکته مغزی به اشکال مختلف دچار اختلال حافظه شده ‌اند. اما تا سه ماه پس از سکته، عملکرد حافظه حدود یک ‌سوم از مبتلایان بهبود یافته‌ است.

به گزارش سیناپرس، سالانه میلیون ها نفر در گوشه و کنار جهان دچار سکته مغزی می شوند. در حالی که اکنون تعداد بیشتری از بیماران سکته مغزی نسبت به گذشته زنده می مانند اما سکته مغزی همچنان یک بیماری جدی و بالقوه کشنده است. بازماندگان این بیماری ممکن است اضطراب، افسردگی و خستگی را پس از آن تجربه کنند، علاوه بر آن از دست دادن حافظه و کاهش توانایی یادگیری از دیگر عوارض این بیماری است.

دکتر بنته تامسن، پزشک ارشد در بیمارستان دانشگاه آکرشوس، در این رابطه گفت که نسبت بیمارانی که با سکته های مغزی خفیف دیده می شوند در سال های اخیر افزایش یافته است.

تامسن در بیانیه خبری NTNU گفت: عواقب این بیماری از نظر مشکلات تمرکز، کاهش استقامت و تغییرات در عملکرد حافظه حتی در بیمارانی که سکته مغزی خفیف دارند نیز رایج است.

در این میان بهبود حافظه پس از سکته شایع است، اما تفاوت های فردی زیادی وجود دارد. برخی از بازماندگان سکته مغزی همچنان دچار اختلال حافظه هستند و باید یاد بگیرند که با آن زندگی کنند. محققان خاطرنشان کردند که پیگیری و حمایت خوب دوستان و خانواده در روند بهبودی مهم است.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Nevropsykologi (Neuropsychology) منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل