نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زمان سرمایه گذاری علوم ژنومیک در کشورهای فقیر فرارسیده است

به گزارش سیناپرس، سازمان جهانی سلامت (WHO) هشدار داده است که اگرچه فناوری‌های ژنومیک باعث پیشرفت فراوانی در علم پزشکی شده اند، اما کشورهای کم‌درآمد تاکنون نتوانسته اند از مزایای آن بهره مند شوند. 

این نهاد بین المللی در گزارشی که به بررسی شکاف‌ها و فرصت‌های فناوری می‌پردازد، فراخوانی فوری برای تسریع دسترسی به علوم ژنومیک در کشورهای فقیر صادر کرده است.

ژنومیکس شاخه‌ای از علم است که در آن از علوم بیوشیمی، ژنتیک و زیست‌شناسی مولکولی برای درک و استفاده از اطلاعات بیولوژیکی DNA و RNA به نفع پزشکی و سلامت عمومی استفاده می‌شود. این فناوری همچنین می‌تواند در تحقیقات کشاورزی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر کل سازمان جهانی سلامت در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی گفته است: در طول همه‌گیری کووید-19، ژنومیک برای شناسایی ویروس در ابتدا – و انواع جدید پس از آن – و همچنین در توسعه آزمایش‌ها، درمان‌ها و واکسن‌ها ضروری بوده است. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، ژنومیک، پتانسیل عظیمی فراتر از نظارت بر پاتوژن ها برای سلامت انسان دارد. لذا زمان آن است که کشورها در زیرساخت ها و منابع انسانی در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

به گفته یک دانشمند آمریکایی، برخی شواهد نشان می دهند که ژنومیک در بسیاری از کشورهای نسبتاً فقیر پذیرفته شده است و هزینه‌های آن نیز در حال کاهش است. به گزارش سیناپرس، با این وجود، مشوق‌هایی برای ارائه‌دهندگان تجاری مواد ضروری مانند ماشین‌ها، معرف‌ها و نرم‌افزار برای استفاده از انواع انگیزه‌های اقتصادی به منظور گسترش بیشتر استفاده از ژنومیک در چنین کشورهایی وجود دارد.

بر اساس تجزیه و تحلیل ها، چالش‌هایی در خصوص رفع کمبودهای مالی، زیرساخت‌های آزمایشگاهی، مواد و پرسنل بسیار آموزش دیده در این خصوص کماکان باقی هستند و بایستی حل شوند.

به گزارش سیناپرس، به گفته منتشرکنندگان این گزارش، چهار حوزه موضوعی برای ترویج پذیرش و استفاده گسترده از ژنومیک برجسته تر از بقیه هستند: حمایت، اجرا، همکاری و مقابله با نگرانی های قانونی و اخلاقی.

آن ها می گویند: برای این که چنین اتفاقی بیفتد، دولت ها، مؤسسات دانشگاهی و مشاغل باید درمورد مزایای پزشکی، علمی و تجاری ژنومیک متقاعد شوند و ما در حال کار روی این موضوع هستیم.

ترجمه: عباس روشن بین
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل