نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیش بینی خطر مرگ و میر کووید-19 با آزمایش غلظت خون

به گزارش سیناپرس، بیماران مبتلا به کووید 19 بستری شده در بیمارستان، که دارای غلظت یا ویسکوزیته خون بالا هستند بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از عوارض این بیماری هستند. 

ویسکوزیته خون بالا جریان خون به عروق کوچک را مختل کرده و خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد. به گفته محققان می توان از این مقیاس ضخامت خون، به عنوان پیش بینی کننده مرگ و میر استفاده کرد.

این مطالعه اولین مطالعه ای است که ویسکوزیته خون را در پیش بینی مرگ و میر ناشی از ویروس کووید 19 در بیماران ارزیابی می کند. به گزارش سیناپرس، محاسبه ویسکوزیته خون در شناسایی بیماران بستری شده در بیمارستان که در معرض خطر مرگ ناشی از عوارض کووید 19 قرار داشتند، نسبت به معیارهای رایج التهاب و نشانگر زیستی لخته شدن خون، D-dimer، قوی تر عمل کرد.

پزشکان، معمولاً هماتوکریت و گلوبولین ها را در همه بیماران برای تشخیص و نظارت بر درمان بیماران بستری در بیمارستان اندازه گیری می کنند. با این حال، آن ها به طور مستقیم ویسکوزیته خون را اندازه نمی گیرند. 

تخمین معتبر ویسکوزیته خون را می توان از هماتوکریت و گلوبولین ها بدست آورد. این محاسبه، آسان بوده و می ‌تواند به پرونده ‌های پزشکی الکترونیکی یا فرم ‌های آزمایشگاهی اضافه شود و شانس بقای بیماران کووید ۱۹ بستری شده در بیمارستان را بهبود بخشد.

محققان سوابق 5621 بیمار کووید 19 را از شش بیمارستان در سیستم بهداشتی مونت ساینای مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران دریافتند که به طور کلی بیماران دارای ویسکوزیته خون بالا در مقایسه با سایر بیماران، نرخ مرگ و میر بالاتری داشتند.

ویسکوزیته خون توسط واکنش دهنده های فاز حاد (فیبرینوژن، ماکروگلوبولین ها) که با عفونت های حاد کووید 19 مرتبط بوده اند، افزایش می یابد. به گزارش سیناپرس، واکنش دهنده های فاز حاد (APR) نشانگرهای التهابی هستند که در موارد آسیب حاد بافت یا التهاب، در سرم بیمار افزایش یا کاهش می یابند. ویسکوزیته خون یک معیار یکپارچه از این واکنش دهنده های فاز حاد و اجزای سلولی است که می تواند در طول عفونت افزایش یابد.

محققان اظهار داشته اند، این مطالعه اهمیت بررسی ویسکوزیته خون در بیماران کووید 19 را در مراحل اولیه بستری شدن در بیمارستان نشان می دهد، که به راحتی از طریق کارهای معمول آزمایشگاهی قابل دستیابی است. 

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی فوق در مجله Journal of the American College of Cardiology منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل