ربات‌ های آینده می‌ توانند به طور واقعی ببینند

به گزارش سیناپرس، تیمی از مهندسین دانشگاه گلاسکو به این پیشرفت موفقیت آمیز دست یافتند که شامل روشی جدید برای چاپ نیمه هادی های ریزمقیاس ساخته شده از آرسنید گالیم بر روی یک سطح پلاستیکی انعطاف پذیر است. به گفته پژوهشگران، این مواد عملکردی معادل بهترین ردیاب های نوری معمولی موجود در بازار را ارائه داده و قادر به تحمل صدها بار خم شدن هستند.

در مطالعات جدید، محققان نحوه توسعه این فناوری را توضیح می دهند که به پوست اجازه می دهد نور را از طیف گسترده ای از طیف های الکترومغناطیسی تشخیص دهد.

این پیشرفت بر اساس تحقیقات قبلی است که در آن محققان روشی را برای چاپ مدارهای سیلیکونی بر روی سطح پلاستیک منعطف ایجاد کردند که امکان ایجاد الکترونیک قابل خم شدن با کارایی بالا را فراهم کرد. آرسنید گالیم در بسیاری از کاربردهای الکترونیکی برای ایجاد وسایل الکترونیکی با کارایی بالا استفاده می شود. با این حال، تیم پژوهشی گلاسکو از اولین کسانی هستند که راهی برای استفاده از آرسنید گالیوم بر روی یک بستر انعطاف پذیر پیدا کردند.

در این آزمایش، محققان سیستم موجود خود را برای چاپ الکترونیک آرسنید گالیوم بر روی یک سطح انعطاف پذیر با استفاده از آرایه هایی سیمی به عرض ۱۵ میکرومتر تطبیق دادند. این امر به پژوهشگران اجازه داد تا نوع جدیدی از ردیاب نوری انعطاف پذیر ایجاد کنند که قادر به تشخیص نور از محدوده فرابنفش تا مادون قرمز است.

به گزارش سیناپرس، این سیستم قادر به پاسخگویی فوق سریع به نور است و فقط ۲.۵ میلی ثانیه برای اندازه گیری نور و ۸ میلی ثانیه برای بازیابی، زمان نیاز دارد.

به منظور آزمایش دوام سیستم، دانشمندان مواد را تحت مجموعه ‌ای از آزمایش‌ های دقیق در ماشینی قرار دادند که برای صدها بار آن ها را خم کرده و چرخاند و در طول ۵۰۰ چرخش، این ماده کاهش قابل توجهی در عملکرد نشان نداد.

پروفسور راویندر داهیا (Ravinder Dahiya) از دانشکده مهندسی جیمز وات دانشگاه گلاسکو و رهبر گروه تحقیقاتی گفت: ما چندین سال است که برای ارتقای قابلیت‌ های الکترونیک انعطاف ‌پذیر کار می ‌کنیم. ما راه‌ های جدیدی برای چاپ الکترونیک مستقیماً بر روی سطوح انعطاف‌ پذیر پیدا کرده‌ ایم و پوست الکترونیکی ساخته ‌ایم که قادر به درک احساس درد است و وسایل الکترونیکی قابل خم شدن را توسعه داده ‌ایم که می ‌توانند توسط نور خورشید یا از عرق انسان تغذیه شوند.

در آینده، این نوع مواد انعطاف‌ پذیر حساس به نور می ‌تواند توانایی ‌های جدیدی به ربات‌ها بدهد. به عنوان مثال، بازوهای مکانیکی که برای تولید در محیط‌ های حساس به نور استفاده می ‌شوند، می‌ توانند زمانی را که شرایط تغییر می ‌کند و ایمنی یا اثربخشی کارشان در معرض خطر قرار می ‌گیرد، تشخیص دهند. به گزارش سیناپرس، همچنین این فناوری می ‌تواند در طیف وسیعی از فناوری‌ های ارتباط بی ‌سیم به خصوص جایی که سرعت انتقال و پاسخ سریعی مورد تقاضا است، استفاده شوند.

به گزارش سیناپرس، محققان در پایان اضافه کردند که حتی می‌ توان از این فناوری برای توسعه یک لباس برای انسان برای نظارت بر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در روزهای آفتابی استفاده کرد که به کاربران درباره خطر آفتاب سوختگی هشدار بدهد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Advanced Materials Technology منتشر شده است.