روسیه بدون اروپا به مریخ می رود

به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی روسیه اعلام کرد ادامه همکاری روسیه و اروپا در قالب پروژه اگزومارس در هاله ای از ابهام بوده و طرف روسی هنوز اطلاعیه رسمی آژانس فضایی روسیه در مورد خروج کامل خود از پروژه ExoMars-2022 دریافت نکرده و به همین دلیل است که ما در حال حاضر فقط می توانیم به دیپلماسی توییتری آنها واکنش نشان دهیم.

آژانس فضایی روسیه از این واقعیت ابراز تاسف کرد که اروپا جاه طلبی های برخی مقامات و کشورها را بر تلاش مشترک برای یافتن آثار حیات در مریخ در اولویت قرار داده است. بر این اساس اعلام شد روسیه همچنان می ‌تواند بخشی از پروژه ExoMars خود را در سطح ملی یا با شرکای کشورهای دوست اجرا کند.

به گزارش سیناپرس ، اوایل روز سه ‌شنبه، جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا اعلام کرد که شورای وزیران آژانس فضایی اروپا تصمیم به پایان همکاری با آژانس فضایی روسیه در مأموریت ExoMars گرفته است.

و در توییتر با اشاره به درگیری روسیه در اوکراین و تحریم‌ های وضع شده علیه روسیه گفت: امروز شورای آژانس فضایی به بررسی مأموریت کاوشگر اگزومارس پرداخته و اذعان کرد که شرایطی که منجر به تعلیق همکاری با روسیه، همچنان وجود دارد. در نتیجه، شورا مرا موظف کرد که رسماً همکاری تعلیق شده با روسیه را در مأموریت ExoMars Rover و Surface Platform خاتمه دهم.

این مقام اروپایی همچنین گفت: سیاست های جدید در مورد مسیر پیش رو در ۲۰ جولای، (۲۹ تیر) با سایر شرکا در یک نشست رسانه ای د ارائه خواهد شد.
از سوی دیگر، دیمیتری روگوزین، مدیر کل روسکوسموس اعلام کرد که شرکت فضایی دولتی روسیه مذاکرات با آژانس فضایی اروپا درباره ماموریت ExoMars را از سر گرفته است و امکان پرتاب آن زودتر از سال ۲۰۲۴ وجود ندارد.به گزارش سیناپرس، ا به گفته وی، تجهیزات و سکوی فرود Kazachok برای این ماموریت پتانسیل پرتاب در سال 2024 را دارند. پنجره های پرتاب برای ماموریت به مریخ هر دو سال یک بار در دسترس است. بنابراین، ارسال ماموریت در سال 2023 غیرممکن خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، ماموریت ExoMars برای رساندن سکوی فرود روسی به مریخ برای قرار دادن مریخ نورد اروپایی بر روی سطح سیاره سرخ طراحی شده بود. بر این اساس قرار شده بود پس از پیاده شدن از مریخ نورد، این سکو به عنوان یک ایستگاه تحقیقاتی خودمختار طولانی مدت برای مطالعه ترکیب و خواص سطح و جو مریخ شروع به کار کرد.

مرحله اول پروژه ExoMars در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شده و این ماموریت شامل دستگاه TGO (Trace Gas Orbiter) و ماژول فرود نمایشگر Schiaparelli بود که در اکتبر ۲۰۱۶ به سیاره سرخ رسید. شروع نیمه دوم ماموریت اگزومارس برای سال ۲۰۱۸ برنامه ریزی شده بود، اما به سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ موکول شد. 

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا