نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسایی منشاء یکی از قدیمی ترین سنگ های مریخ

به گزارش سیناپرس، سرنخ های شکل گیری زمین را می توان از سیارات زمینی دیگری مانند مریخ به دست آورد. با این حال، تا کنون تنها نمونه های موجود که به نظر می رسد شرایط اولیه را در مریخ ثبت کرده اند، شهاب سنگ شمال غربی (NWA) 7034 و سنگ های مشابه آن هستند.

این شهاب سنگ حاوی قدیمی ترین ماده آذرین مریخ است که تا کنون شناخته شده و حدود ۴ و نیم میلیارد سال قدمت دارد. تا کنون مطالعات انجام شده درباره پیشینه این شهاب سنگ،  نتیجه ای نداشته و منبع اصلی این شهاب سنگ ناشناخته باقی مانده بود.

به همین دلیل آنتونی لاگین و همکارانش با استفاده از اندازه و توزیع فضایی بیش از ۹۰  میلیون دهانه برخوردی شناسایی شده با استفاده از الگوریتم تشخیص دهانه، به دنبال شناسایی محتمل ‌ترین گزینه موجود در ساختار مریخ برای شناسایی پیشینه این ماده بودند. نویسندگان دریافتند که قدیمی ‌ترین قطعات NWA 7034 تقریباً یک و نیم میلیارد سال پیش از برخوردی که دهانه خوجیرت (Khujirt  ) را تشکیل داد، شکل گرفته اند.

دهانه خوجیریت، دهانه ‌ای ۴۰ کیلومتری، از شمال شرقی منطقه Terra Cimmeria-Sirenum، در نیمکره جنوبی مریخ است که مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسی های این تیم مطالعاتی همچنین نشان داد  که مواد پرتاب شده از این برخورد توسط برخورد دوم به اطراف پرتاب شده و دهانه کاراتا را در ۵ تا ۱۰ میلیون سال پیش تشکیل دادند.

به گزارش سیناپرس، نویسندگان پیشنهاد می کنند که این منطقه از مریخ یک رکورد منحصر به فرد از ده ها میلیون سال اول شکل گیری تاریخ مریخ بوده و باید هدفی برای تجزیه و تحلیل مداری و اکتشاف در آینده باشد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: ناصر پورقدیمی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل