رفع مشکلات لاینحل حوزه پزشکی با کمک هوش مصنوعی

دکتر محمدرضا صادقی، رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی (ابن سینا) به سیناپرس گفت: رویکرد اصلی جهاددانشگاهی در بحث فناوری و تحقیقات مبتنی بر رفع نیاز جامعه و بخش صنعت، پزشکی، کشاورزی و ….و همچنین استفاده از فناوری های نوین مطرح دنیاست؛ در واقع تمامی تحقیقات جهاد دانشگاهی کاربردی و متناسب با نیاز کشور هستند.

دکترای تخصصی بیوشیمی بالینی افزود: بحث نوآوری به این معناست که ما باید بتوانیم با فناوری های موجود و مسیرهای مطرح دنیا و ابداع و نوآوری ها، هرچه زودتر فرایند تحقیقات تا بازار را کوتاه تر کنیم. شاید فناوری هایی که اکنون در دنیا ارائه می شود به وسعت گذشته نباشد که هر روز یک فناوری خاصی به وجود می آمد.

وی اظهارداشت: منظور از نوآوری این است که ما از فناوری های موجود استفاده کنیم و کاربردها و مشکلاتی که تاکنون در این حوزه دیده نشده یا لاینحل بوده‌اند را بتوانیم با استفاده از نوآوری برطرف کنیم. به عنوان مثال اکنون با کمک سیستم های مختلف کامپیوتری و ریاضی مشکلات حوزه های صنعتی و دیگر حوزه ها حل شده است. امروزه هوش مصنوعی به حوزه پزشکی نیز ورود پیدا کرده و مشکلات این بخش را برطرف کرده است.

به گفته وی، آنالیز حجم افراد و توانایی آنها برای آنالیز کردن اطلاعات بسیار محدود است اما اگر کامپیوتر به کمک حوزه های پزشکی ورود پیدا کند، اطلاعات بسیار زیادی ارزیابی و آنالیز می شود. هوش مصنوعی کمک می کند تا بسیاری از فرایندهای تشخیصی و درمانی به ویژه در حوزه درمان ناباروری بهتر انتخاب شوند.

وی تصریح کرد: شاید این فناوری ها در گذشته وجود داشته باشند اما نوآوری این است که ما بتوانیم در حوزه پزشکی آن را مورد استفاده قرار بدهیم. با چنین دیدگاهی افق جدیدی به روی مجموعه جهاددانشگاهی ترسیم شده تا مراکز و واحدهای جهاددانشگاهی با نگاهی نوآورانه و جدید به توانمندی های موجود و همچنین بکارگیری آنها در حوزه های مختلف، مشکلات جامعه را برطرف کنند.

صادقی به سیناپرس گفت: همه افراد برای اینکه کارشان را تکرار نکنند باید در حیطه کاری خودشان نوآوری داشته باشند. اگر یک کاری را مدام تکرار کنیم، با یک روش نمی توانیم نتایج متفاوتی بگیریم، یک یافته جدیدی بدست بیاوریم یا کارمان تسهیل پیدا کند. اصلا چنین کاری امکان پذیر نیست بنابراین نوآوری در همه فعالیت ها می تواند افق جدیدی فرا روی محققان و همکاران مجموعه ما قرار دهد که بتوانند بسیاری از مشکلات حوزه های مختلف بیوتکنولوژی و پزشکی را برطرف کنند.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر تکنولوژی های مختلفی در مباحث سلول درمانی به مجموعه پژوهشگاه ابن سینا اضافه شده که افق جدیدی برای درمان بیماران نابارور ایجاد کرده و باعث شده تا بسیاری از افرادی که شاید پیش از این امکان استفاده از گامت و ژنتیک شان فراهم نبود، بتوانند با کمک شیوه های جدید و نوآورانه صاحب فرزند شوند.

وی تاکید کرد: نوآوری در همه جنبه فعالیت های ما می تواند مسیرمان را کوتاه و برای رسیدن به هدف نهایی سرعت ما را تسهیل کند. یک نوآوری می تواند مزیت نسبی برای ما نسبت به مراکز خدمات ناباروری دیگری به وجود آورد. شاید اکنون در داخل کشور بیش از 100 مرکز خدمات درمانی ناباروری ارائه می دهند اما یک کار نوآورانه می تواند فرایند درمانی را تسهیل ببخشد و افراد بیشتری به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.
وی یادآورشد: درمان ناباروری یک پروسه طولانی مدت است و امکان دارد فرد در طی رفت و آمد طولانی و متعدد از شهرستان به تهران خسته و اذیت شود و هزینه زیادی نیز بپردازد اما اکنون با روش نوآورانه مجموعه ما دیگر نیازی به حضور افراد نیست. بسیاری از درمان این افراد امروزه با استفاده از تله مدیسین (telemedicine ) یا پزشکی از راه دور انجام می شود.

وی اظهارداشت: بسیاری از ارزیابی ها را نیز خود فرد می تواند انجام دهد و جواب هایش را ارسال کند بنابراین دیگر نیازی نیست فرد در پروسه درمانی به مرکز ابن سینا مراجعه کند. این نوع نوآوری ضمن اینکه رضایت مشتری را به همراه دارد، هزینه های درمان ناباروری را نیز کاهش داده است. در نتیجه افراد بیشتری، مشتاق به ارائه خدمات بیشتر از مجموعه درمانی ما شده اند.

وی در پایان گفت: اگر این نوع نگرش را نیز در سایر حوزه های فعالیتی مان داشته باشیم، به طور حتم کارهایمان تسهیل پیدا کرده و هرچه سریعتر نیازها و معضلات کشورمان برطرف خواهد شد. این نوع نگاه و نگرش از زمان ریاست دکتر دهقانی مطرح شده و امیدواریم فعالیت هایمان بیشتر به این سمت سوق پیدا کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا