این جانور مانند انسان کشاورزی می کند

به گزارش سیناپرس، دانشمندان کشف کرده اند که گوفرهای جیبی که نوعی سنجاب زمینی هستند به نوعی کشاورزی می کنند. اندازه ‌گیری ‌ها در مزرعه ‌ای حاوی حفره‌ هایی که توسط موجودات کوچک ساخته شده نشان می ‌دهد که آنها نه تنها ریشه‌ های کاج برگ بلند را که در خانه‌ هایشان رشد می‌ دهند بلکه آن را برداشت کرده و پرورش می ‌دهند. بنابراین این تونل های پیچ در پیچ به طول صدها متر به طور مداوم اصلاح و بازسازی می شوند. 
محققان این مطالعه جدید به چندین نشانه واضح اشاره می کنند که گوفرها کاملا می دانند که در هنگام مدیریت ریشه چه می کنند. در این راستا فرانسیس پوتز (Francis Putz) زیست شناس از دانشگاه فلوریدا می گوید: گوفرهای جیبی اولین کشاورزان پستانداران غیر انسانی هستند. کشاورزی در میان گونه ‌های مورچه‌ ها، سوسک ‌ها و موریانه‌ ها شناخته شده است اما در میان پستانداران دیگر شناخته شده نیست.

در این پروژه تحقیقاتی، تیم پژوهشی مشتاق بود ببیند که آیا ریشه‌ ها به طور مداوم حال رشد در تونل‌ هایی هستند که گوفرها در آن زندگی می ‌کنند و یا چگونه این جوندگان می ‌توانند منبع غذایی را در تونل ‌هایی که قبلا ساخته شده ‌اند، پرورش دهند.

با مطالعه رشد ریشه در یک بخش جدا شده از یک تونل گوفر، محققان محاسبه کردند که ریشه در حال رشد به داخل شبکه تونل می تواند ۲۰ تا ۶۰ درصد کالری روزانه مورد نیاز این موجودات را تامین کند. هنگامی که ریشه ها به لانه ها برخورد می کنند، رشد آنها از طریق مدفوع و ادرار کردن گوفر بیشتر می شود. اگرچه ممکن است این پیچیده ‌ترین شکل کشاورزی نباشد، اما محققان توضیح می دهند که این عمل دقیقا چیزی شبیه به کاری است که انسان ‌ها در کشاورزی انجام می ‌دهند.

همچنین واضح است که حیوانات برای دفاع از محصولات خود زمان و انرژی صرف می کنند. به عبارت دیگر، نگهداری از لانه ها و مدیریت شرایطی که ریشه ها می توانند به رشد خود ادامه دهند، چیزی است که این موضوع را به شکلی از کشاورزی تبدیل می کند.

ورونیکا سلدن (Veronica Selden) جانورشناس از دانشگاه فلوریدا می ‌گوید: این جانوران محیط مناسبی را برای رشد ریشه‌ ها فراهم کرده و آنها را با ضایعات خود بارور می‌ کنند.به گزارش سیناپرس، ریشه های فرورفته در تونل ها تنها منبع غذایی گوفرها هستند و به ندرت در فعالیت های انسان دخالت می کنند. به گفته محققان، گوفرها همچنین مهندس اکوسیستم هستند چراکه هوادهی خاک در حین نقب زدن و بازگرداندن مواد مغذی به سطح را کاملا می شناسند.

شرح کامل این تحقیق در آخرین شماره مجله تخصصی Current Biology منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا