نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ماده ای که عملکرد باتری ها را چند برابر می کند

دانشمندان MIT و دانشگاهتسینگ هوا (Tsinghua) موفق به ایجاد نانو الکترود های تخم مرغی شکل جدیدی شده اند. این ساختارهای جدید در مقایسه با ساختارهای موجود در باتری های فعلی بسیار با دوام هستند. این نانو الکترود ها شامل سلول های تیتانیومی هستند که در آنها از آلومینیوم تغییر شکل دهنده ای به نام yolk یا زرده تخم مرغ استفاده شده است.

این نانو الکترود ها می توانند بدون تجزیه شدن بارها شارژ شوند. این قابلیت موجب شده است تا بتوان از آنها به خوبی برای پیاده سازی ساختارهای جدید در ساخت باتری استفاده کرد. این امر علاوه بر افزایش طول عمر باتری، ظرفیت و قدرت آنها را نیز افزایش می دهد. همان طور که می دانیم شارژ سریع عمر باتری را کم می کند اما قدرت و میزان دوام این yolk ها تا حدی است که پس از 500 بار شارژ سریع نیز همواره بیش از نیمی از ظرفیت خود را حفظ خواهند کرد. این موضوع عملا باتری های ساخته شده با این ماده را به سطحی فراتر از باتری های امروزی می رساند.

این اختراع هنوز در مراحل اولیه و آزمایشگاهی قرار دارد اما به احتمال زیاد به زودی روانه بازار می شود زیرا تکنیک های تولید این نانو الکترود ها بسیار آسان بوده و مواد اولیه ساخت آن نیز به راحتی قابل دسترسی است. این باتری ها بعد از تکمیل شدن آزمایش های رسمی و دریافت مجوزهای مورد نیاز برای انتشار، می توانند در درون بسیاری از گجت های نیازمند باتری مانند خودرو های برقی و یا تلفن های همراه به کار بروند. شایان ذکر است که با توجه به مواد مورد نیاز در ساخت این ماده، نباید انتظار قمیت چندان بالایی برای باتری های تولید شده از آن داشت.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل