نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دل پیچه بر اثر عادت های غذایی نادرست است

به گزارش  سیناپرس، دل پیچه می‌تواند براثر عادت‌های نادرست غذایی همچون پرخوری، غذاهای تند و چرب، محصولات لبنی و گلوتن و یا تغییر ناگهانی رژیم غذایی اتفاق بیفتد یا این درد ممکن است ناشی از مشکلات گوارشی باشد که افراد آن را در زندگی تجربه می‌کنند.

دل‌ پیچه به دلایل متعددی بروز می‌کند و اعضای داخل شکم، از روده‌های کوچک و بزرگ گرفته تا کبد، پانکراس، کلیه‌ها، طحال و کیسه صفرا در آن درگیر می‌ کند که شایع‌ترین علائم آن شامل دردشکم، احساس نفخ، دفع گاز یا آروغ زدن، احساس سوزش در معده، کاهش اشتها، حالت تهوع و اسهال مرتبط با آن است.

عامل اصلی بروز دل پیچه التهاب، انقباض عضلات و حرکات مداوم و غیرارادی روده است که معمولا با گرفتگی و ناراحتی قابل توجهی همراه است. به‌همین‌دلیل، ممکن است حتی برای دفع مقدار کمی مدفوع خیلی زور بزنید یا با افت فشارخون مواجه شوید.

در صورت تداوم علائم دل پیچه با وجود درمان‌های خانگی و مشاهده علائم کاهش وزن بی‌دلیل، خستگی، اسهال، درد و گرفتگی شکمی و خون در مدفوع، احتمال ابتلا به بیماری التهابی روده یا سرطان وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود تا به محض بروز دل پیچه، اقدام به مصرف انواع قرص همچون هیوسین، دیفنوکسیلات، سیکلومین، لوپرامید و غیره اقدام نشود و به پزشک مراجعه شود.

درمان‌های خانگی دل پیچه

برای درمان‌های خانگی دل‌پیچه، بهتر است قبل از مصرف داروها و مکمل‌ها از روش‌های «گرما» که بسیاری از افراد برای کاهش شدت درد از گرمای ملایم یک پد گرم و یا بطری آب گرم و «ماساژ» شکم برای کاهش درد برای چند به خصوص درکودکان استفاده شود.

سایر درمان‌های دل پیچه نیز شامل مسکن نفخ معده، ملین‌ها یا نرم کننده مدفوع، آنتی‌بیوتیک‌ها است که باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

در چنین شرایطی، طب سنتی مصرف سیب را به صورت پوست کنده و رنده شده جهت کاهش دل پیچه توصیه می‌کند. چرا که سیب رنده شده زودتر هضم و جذب شده و به بهبودی دل پیچه در مدت زمان کوتاه‌تری کمک می کند. البته افراد مسن، افرادی که از دستگاه گوارش آسیب‌پذیری برخوردارند و کودکان بهتر است برای رفع دل‌پیچه و نفخ، بعد از غذا مقداری عرق نعناع مصرف کنند.

تاثیرگذاری مسمومیت غذایی به سرعت روی دستگاه گوارش

باید در خوردن برخی خوراکی‌ها بیشتر دقت کنیم؛ به طوری که خوردن زردآلو بویژه صبح ناشتا و مصرف زیاد انگور و زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی با طبع سرد نیز از مهم‌ترین دلایل ایجاد دل‌پیچه و اسهال ساده است که در این شرایط می توان از استفاده سیب کمک گرفت.

مسمومیت غذایی به سرعت روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد و باعث دل‌درد، دل‌پیچه، نفخ، گاز، حالت تهوع، اسهال و استفراغ می شود. مسمومیت بین سالمندان، کودکان و افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، خطرناک است و این افراد باید هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرند.

شایان ذکراست، در گوجه فرنگی‌های سبز و نارس، ماده‌ای به نام سولانین وجود دارد که سمی است و باعث ایجاد مسمومیت و دل‌پیچه می‌شود و این در حالی است که بسیاری از بانوان با گوجه فرنگی سبز (کال) ترشی درست می‌کنند و سلامت خود و خانواده‌شان را به خطر می‌اندازند.

بنابراین اگر در صورت مصرف ترشی گوجه فرنگی دچار دل‌پیچه شدید، فراموش نشود که دیگر کاری از دست سیب برنمی‌آید. اگر دل‌پیچه ازجمله علائم بیماری‌های گوارشی مثل عدم‌تحمل لاکتوز، عدم‌تحمل گلوتن، التهاب پانکراس، آندومتریوز، زخم‌های گوارشی، سنگ کیسه صفرا یا کلیه، سندرم روده تحریک‌پذیر و… باشد باز هم با خوردن سیب بهتر نمی‌شوید و نیاز به مداخلات درمانی جدی دارید.

 

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل