نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خط لوله گاز نورد استریم از امروز به مدت ۱۰ روز تعطیل می شود

به گزارش سیناپرس، تهاجم نظامی روسیه به اوکراین منجر به بروز تحریم هایی سنگین علیه این کشور شد. از سوی دیگر بسیاری از کشورهای اروپایی نیازمند گاز طبیعی واراداتی از روسیه هستند و پیش بینی می شود با شروع زمستان، این نیاز به مراتب بیشتر شود.

در این شرایط روسیه از اهرم فوق به عنوان یک مولفه قدرتمند استفاده کرده و بارها اروپا را تهدید به قطع گاز کرده است. در تازه ترین تحول این حوزه، روسیه اعلام کرد از امروز به مدت ده روز خط لوله گاز این کشور به سمت اروپا به دلیل تعمیرات، قطع خواهد شد. به این ترتیب گاز طبیعی روسیه از طریق تنها نقطه ترانزیت اوکراین به اروپای غربی و مرکزی جریان خواهد یافت.

روسیه مدعی است نگهداری و تعلیق تحویل گاز از قبل با شرکای این کشور در ترانزیت گاز هماهنگ شده است. گفتنی است سال گذشته، زمانی که این خط لوله برای تعمیر و نگهداری از ۱۳ ژوئن تا ۲۳ جولای بسته شد، تحویل گاز از طریق این لوله به 59.2 میلیارد متر مکعب رسید که با رکورد تاریخی ۲۰۲۰ مطابقت دارد. با این حال، جنگ با اوکراین و روابط روسیه با شرکای غربی خود در سال جاری همه چیز را پیچیده کرده است.

هلدینگ گاز روسیه در ۱۴ ژوئن اعلام کرد: گازپروم مجبور شد عرضه گاز طبیعی از طریق خط لوله نورد استریم را به دلیل تاخیر در بازگشت واحدهای کمپرسور گاز و تعمیر توسط زیمنس و نقص در عملکرد موتورهای فنی از میزان برنامه ‌ریزی شده کاهش دهد. به گزارش سیناپرس، در نتیجه، انتقال گاز از طریق این خط لوله تنها به ۴۰ درصد از ظرفیت برنامه های آن در آلمان و کل اتحادیه اروپا برای پر کردن تأسیسات ذخیره گاز آنها رسید.

ذخیره‌ سازی گاز اروپا در حال حاضر ۶۰ درصد از کل میزان پیش بینی شده است و برنامه ‌هایی برای پر کردن ۸۰ درصد از مخازن ذخیره‌ سازی تا زمستان آینده وجود دارد. به گزارش سیناپرس، در این شرایط پیش بینی می شود که احتمالاً این ذخایر گاز در زمان تعمیر و نگهداری به میزان قابل ‌توجهی کاهش ‌یابد.

در خاتمه گفتنی است اگرچه روز شنبه کانادا تصمیم گرفت توربین زیمنس مورد استفاده در تاسیسات صادرات گاز روسیه به اروپا را که تعمیر شده به آلمان بازگرداند، اما مشخص نکرد که این تجهیزات دقیقا چه زمانی تحویل خواهد شد. مقامات آلمان نگران هستند که روسیه خط لوله نورد استریم  را پس از تعمیر و نگهداری مجددا وصل نکند.

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل