نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تکامل مغز این ماهی ها حیات را روانه خشکی کرد

به گزارش سیناپرس، در یک مطالعه بین‌المللی که با هدایت دانشگاه فلیندرز استرالیا انجام شد، مدل‌های سه‌بعدی دقیق از ساختارهای درونی یا اصطلاحا اندوکست‌های جمجمه شش فسیل لانگ فیش مربوط به دوره زمین شناسی پالئوزوئیک تهیه شده و با فضاهای مغزی برخی مهره‌داران روی خشکی که به نوعی خواهر خوانده های ماهی فوق محسوب می شوند، مقایسه شده اند تا تکامل مغز این ماهی ها بهتر درک شود.

به گفته محققان، این کار پژوهشی می‌تواند به تفسیر نحوه به وجود آمدن اولیه‌ترین جانوارانی کمک کند که بعدها با چهار پای خود از آب به خشکی آمدند. 

این کشف، تاریخچه تکاملی این ماهی‌های باله‌دار را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد که چگونه ناحیه بویایی مغز آن ها، بسیار تغییرپذیرتر از مغز عقبی است و در چندین گونه دچار کشیدگی قابل توجهی شده است.

اجراکنندگان این پروژه پژوهشی می گویند: کشف ما نشان می دهد که مغز لانگ فیش ها در طول تاریخ 400 میلیون ساله خود به طور مداوم در حال تکامل بوده است، با این وجود آن ها به احتمال زیاد همیشه بیش از حس بینایی، به حس بویایی خود برای حرکت در محیط متکی بوده اند.به گزارش سیناپرس، این موضوع، کاملاً بر خلاف ماهی های دیگر است که در درجه اول از بینایی خود استفاده می کنند. 

آن ها افزوده اند: درک این که چگونه مغز لانگ فیش در طول تاریخ تکاملی خود تغییر کرده است به ما کمک می کند تا به طور مرتبط بفهمیم که مغز اولین چهارپایان یا همان اجداد زمینی ما نیز احتمالا چگونه بوده است و کدام حواس در آن نقش مهم تری داشته اند.

برای این مطالعه، محققان استرالیایی به همراه پژوهشگرانی از بریتانیا، کانادا و سوئد از روش‌های تصویربرداری قدرتمندی استفاده کردند تا بتوانند این مدل‌های مغز را به صورت مجازی بازسازی کنند.به گزارش سیناپرس،  ماهی لانگ فیش، برای بیش از 400 میلیون سال یعنی از دوره زمین شناسی دونین تا به امروز باقی مانده است و بینش منحصر به فردی را در مورد وضعیت اولین چهارپایان و همچنین تاریخ تکامل خود ارائه می دهد.

به گزارش سیناپرس، یافته های جالب توجه فوق در مجله بین‌المللی eLife منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل