نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کامپیوترها به فکر کردن مانند کودکان وادار می شوند

به گزارش سیناپرس، در یک مقاله علمی پژوهشی که به تازگی منتشر شده است، محققان به توضیح ابداع خود در تولید یک سیستم هوش مصنوعی پرداخته اند که می تواند قوانین اساسی و حس مشترک دنیای فیزیکی را به روشی مشابه یک نوزاد یا کودک خردسال یاد بگیرد.

به گفته محققان موسسه دیپ مایند لندن، حتی کودکان بسیار خردسال نیز از قوانین عقل سلیم در مورد نحوه عملکرد جهان یا اصطلاحا «فیزیک شهودی» آگاه هستند. به گزارش سیناپرس،برای مثال، نوزادان پنج ماهه اگر موقعیتی به آن ها نشان داده شود که شامل یک رویداد فیزیکی غیرممکن مانند ناپدید شدن ناگهانی یک اسباب بازی باشد، شگفت زده می شوند. 

با این حال، ثابت شده است که یادگیری فیزیک بصری برای الگوریتم‌های یادگیری ماشین دشوار است، حتی اگر این سیستم‌ها توانایی فوق‌العاده انسانی را در بسیاری از کارهای دیگر، مانند یادگیری تشخیص اشیاء مختلف نشان داده‌ باشند.

در پژوهش جدید، محققان انگلیسی یک سیستم یادگیری عمیق به نام پلاتو را معرفی کرده اند که می تواند فیزیک شهودی را بیاموزد. پلاتو شامل سیستم هایی است که از تحقیقات در مورد نحوه یادگیری نوزادان الهام گرفته شده اند. 

به گزارش سیناپرس،این سیستم که هم نام فیلسوف بزرگ جهان و یونان باستان، افلاطون است، این تز را اتخاذ می کند که اشیاء، نقشی مرکزی در بازنمایی و پیش بینی دنیای فیزیکی اطراف ما دارند. 

محققان، پلاتو را با نمایش فیلم هایی از صحنه های ساده، مانند افتادن توپ ها روی زمین، غلتیدن توپ ها از پشت اشیاء دیگر و ظاهر شدن مجدد و پرتاب توپ ها از روی یکدیگر آموزش دادند. پس از آموزش، این سیستم هوش مصنوعی با نمایش فیلم هایی که گاهی اوقات حاوی صحنه های غیرممکن بود، مورد آزمایش قرار گرفت. 

بر اساس نتایج، پلاتو درست مانند یک کودک خردسال، هنگامی مشاهده اتفاقات بی معنی و غیرممکن مانند عبور اشیا از میان یکدیگر بدون تعامل، غافلگیر می شد. این اثرات یادگیری پس از تماشای 28 ساعت ویدیو مشاهده شد.

مجریان این تحقیق نتیجه گرفته اند که سیستم هوش مصنوعی پلاتو، می‌تواند ابزار قدرتمندی برای تحقیق در مورد چگونگی یادگیری فیزیک شهودی توسط انسان‌ها باشد و اهمیت بازنمایی اشیا در درک ما از را جهان نشان می‌دهد.

به گزارش سیناپرس،این اطلاعات پژوهشی جالب توجه در مجله جهانی و معتبر Nature Human Behaviour ارائه شده اند.

ترجمه: رها امیدوار
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل