نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف قدیمی ترین فسیل انسانی در اروپا

به گزارش سیناپرس، باستان شناسان موفق شدند بقایای استخوانی یک انسان باستانی را کشف کنند که به نظر می رسد قدیمی ترین نمونه انسانی در قاره اروپا محسوب می شود. محققان در این رابطه گفتند فسیل کشف شده در یک سایت باستان شناسی در ۳۰ ژوئن در رشته کوه آتاپورکا در شمال اسپانیا حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار سال قدمت دارد.

تا پیش از این، قدیمی‌ ترین فسیل انسان ‌نما که در اروپا یافت شده بود، استخوان فکی بود که در همان مکان در سال ۲۰۰۷ یافت شدبود که قدمت آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار سال است.

به گفته پژوهشگران، سایت باستانی آتاپورکا حاوی یکی از غنی ترین سوابق مربوط به اشغال انسان ماقبل تاریخ در اروپا است.به گزارش سیناپرس، خوزه ماریا برمودز د کاسترو، دیرین انسان شناس و یکی از مدیران پروژه تحقیقاتی آتاپورکا، در این رابطه و طی یک کنفرانس خبری گفت: محققان اکنون باید اولین تخمین خود را برای سن قطعه استخوان فک با استفاده از تکنیک ‌های قدمت علمی تکمیل کنند. اما از آنجایی که قطعه استخوان فک حدود دو متر زیر لایه زمینی که استخوان فک در سال ۲۰۰۷ قرار داشت، پیدا شد، منطقی و علمی است که فکر کنیم قدیمی تر است.

گفتنی است بررسی های علمی و آزمایش سن یابی قدمت علمی قطعه استخوان فک کشف شده، در مرکز ملی تحقیقات تکامل انسان در بورگوس، شهری واقع در حدود ۱۰ کیلومتری از آتاپورکا، انجام خواهد شد. پیش بینی می شود این فرایند بین شش تا هشت ماه به طول انجامد.

این تجزیه و تحلیل می ‌تواند به شناسایی گونه ‌های انسان ‌نما کمک کند که دریابند قطعه استخوان فک مورد بحث، متعلق به کدام گونه انسان ‌ها است و به این ترتیب باستان شناسان می توانند انسان‌ هایی که در قاره اروپا تکامل یافته ‌اند را بهتر درک کند.

دانشمندان تاکنون نتوانسته اند با قطعیت تعیین کنند که استخوان فک کشف شده در سال ۲۰۰۷ متعلق به کدام گونه است.به گزارش سیناپرس، بررسی های اولیه نشان می دهد این فسیل می‌تواند با گونه ‌ای به نام Homo Antecessor که در دهه ۱۹۹۰ کشف شد، مطابقت داشته باشد.

بنیاد آتاپورکا که این سایت باستان‌شناسی را اداره می ‌کند، در بیانیه ‌ای اعلام کرد که به احتمال زیاد، این قطعه استخوان فک متعلق به یکی از اولین جمعیت ‌هایی است که اروپا را مستعمره کردند. سایت باستان شناسی آتاپورکا در سال ۲۰۰۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و به آن امکان دسترسی به بودجه حفاظت از سازمان ملل را داد. این محوطه تاریخی شامل هزاران فسیل و ابزار انسان نما از جمله سنگ چخماق است که در سال ۲۰۱۳ کشف شد که یک میلیون و ۴۰۰ هزار سال قدمت دارد.

مترجم:  احسان محمدحسینی
منبع: france24. و theguardian
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل