نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مشاهده گله ۱۵۰ تایی نهنگ ها در قطب

به گزارش سیناپرس، محققان در مطالعه ‌ای که در سال ۱۹۷۶ منتشر شد، شاهد گروه بزرگ از نهنگ‌ های باله دارجنوبی بودند و پس از آن جمعیت این نهنگ ها رو به انقراض رفته و خوشبختانه پس از ممنوعیت صید این جانور، مجددا شاهد حضور یک گله بزرگ از آن ها در قطب جنوب هستیم.
پروفسور بتینا میر (Bettina Meyer)  ، زیست شناس و یکی از نویسندگان این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: من قبلاً این تعداد نهنگ را در یک مکان ندیده بودم و کاملاً مجذوب تماشای تغذیه این گروه های عظیم شده ام.
گفتنی است محققان در یک سفر اولیه در سال ۲۰۱۸ به منظور بررسی اثرات تغییرات آب و هوایی بر محیط زیست و منابع غذایی نهنگ های قطب جنوب، که به عنوان پایه ای برای شبکه غذایی قطب جنوب عمل کرده و می تواند از افزایش جمعیت نهنگ های باله جنوبی بهره مند شود، اقدام کردند.
در طول این سفر، محققان منطقه را در یک هلیکوپتر بررسی کردند و ۱۰۰ گروه نهنگ باله‌ دار جنوبی را که هر کدام از یک تا چهار نهنگ تشکیل شده بودند، مشاهده کردند.

به گزارش سیناپرس، آنها همچنین گروهی متشکل از ۵۰ نهنگ باله دارجنوبی را در نزدیکی جزیره فیل در دریای ودل در نزدیکی شبه جزیره قطب جنوب دیدند و بعداً ۷۰ نهنگ دیگر را در همان نقطه پیدا کردند.

پروفسور بتینا میر در این رابطه می گوید: من پس از کشف حضور این گله، مستقیماً به سمت مانیتورمان دویدم که از روش‌ های اندازه‌ گیری صوتی برای نشان دادن حضور و اندازه گروه‌ های کریل در آب استفاده می ‌کند و بر اساس داده ‌ها، ما توانستیم دسته ‌ها را شناسایی کنیم و حتی ببینیم که نهنگ‌ها چگونه آنها را شکار می‌کنند. 

این مطالعه جدید نشان می ‌دهد حیواناتی که می ‌توانند صداها را یاد بگیرند تماس‌ های اجتماعی بیشتر و بلندتری دارند. به گزارش سیناپرس، گفتنی است پژوهشگران در خاتمه این مطالعات اعلام کردند، حتی اگر هنوز به دلیل نبود مشاهدات همزمان تعداد کل نهنگ ‌های باله‌ دار در قطب جنوب را ندانیم،  وجود این گله می‌تواند نشانه خوبی باشد که تقریباً ۵۰ سال پس از ممنوعیت صید نهنگ تجاری، جمعیت نهنگ‌های باله دار قطب جنوب در حال احیا شدن است.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: upi
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل