نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

واریس در بارداری؛ درمان و جلوگیری از تشدید آن

واریس به عنوان رگ های عنکبوتی نیز شناخته می شود و ورید های بزرگ شده ای است که معمولا در پاها به وجود می آیند، اما در طی بارداری می توانند در نواحی تناسلی و باسن نیز ایجاد گردند. تغییرات هورمونی می تواند منجر به واریس در دوره بارداری شود، زیرا سطح پروژسترون را افزایش داده، وریدها را گشاد یا باز می کند.

بعلاوه، در طی بارداری رحم به ورید اجوف تحتانی (وریدی که خون را از پاها به قلب می برد) فشار وارد کرده، به ایجاد واریس کمک بیشتری می کند.

در طی بارداری، چه زمانی واریس ایجاد می گردد؟

واریس می تواند در هر زمانی در دوره بارداری ایجاد گردد، اما با سنگین تر شدن شما بزرگ تر و مشخص تر می گردد.

چه چیزی باعث واریس در هنگام بارداری می شود؟

حجم اضافه خونی که در طی بارداری ایجاد می کنید برای رشد دو بدن ضروری است. این امر فشار اضافی را روی رگ های بدن، مخصوصا وریدهای پا که باید خلاف جهت نیروی گرانش کار کرده و تمامی خون اضافی را به سمت قلب برگردانند، ایجاد می کند.

به این اضافه وزن و فشاری که رحم برجسته روی رگ های خونی شما وارد می کند، اثرات آرامش بخش پروژسترون اضافی که بدن تولید می کند را نیز اضافه کنید و در نهایت دستورالعمل ایجاد واریس را دارید.

واریس در دوره بارداری را چگونه درمان کنید؟

اقدامات پیشگیرانه در نهایت بهترین درمان در طی دوره بارداری می باشد:

جریان خون خود را خوب نگه دارید

هر زمان که شد پاهای خود را بالا نگه دارید و در هنگام نشستن نیز پاها را بالاتر بیاورید. وقتی می ایستید، پاهای خود را به تناوب روی یک چهارپایه کوچک قرار دهید. مچ پاهای خود را اغلب خم کنید و عادت نشستن خود با پاهای روی هم انداخته را ترک کنید.

حرکت کنید

ورزش کلید پیشگیری از واریس است – بنابراین هر روز یک یا دو بار راه بروید، یا ورزش های کم تاثیر و افزایش دهنده گردش خون انجام دهید.

سخت نگیرید

از لباس ها، مخصوصا لباس های زیری که مناسب هستند و سفت نیستند، به ویژه در بالای پاها، استفاده کنید. از کمربندهای تنگ یا جورابی با بند لاستیکی سفت در بالای آنها استفاده نکنید و از پوشیدن کفش های تنگ و پاشنه بلند اجتناب کنید.

به روند ثابتی وزن بارداری را افزایش دهید

برای افزایش وزن دوران بارداری از توصیه های پزشک خود کمک بگیرید. بالاتر رفتن وزن از حد معمول نیازمند افزایش کارکرد سیستم گردش خون می باشد.

به پهلوی چپ خود بخوابید

ممکن است شنیده باشید که خوابیدن روی پهلوی چپ می تواند به پیشگیری از واریس کمک کند. این تئوری به این خاطر است که ورید اجوف تحتانی در سمت راست بدن قرار دارد، خوابیدن روی سمت چپ بدن وزن رحم را از روی ورید برداشته، فشار را در رگ های پاها کم می کند.

مقدار ویتامین روزانه خود را دریافت کنید

رژیم غذایی متعادل در بارداری می توان به سلامت ورید ها کمک کند. حتما غذاهایی با مقادیر بالای ویتامین C مصرف کنید.

جوراب های واریس

جوراب واریس روی ورید ها فشار آورده و جریان خون خروجی از پاها را افزایش می دهد. سه نوع جوراب واریس وجود دارند:

جوراب شلواری: این جوراب ها در اکثر فروشگاه ها و آنلاین شاپ ها قابل تهیه هستند و کمترین فشار را وارد می کنند.
جوراب شلواری درجه بندی شده بدون نسخه: در قسمت مچ پا تنگ تر است و همانطور که به سمت بالاتر می رود گشادتر می شود. این جوراب ها حرکت جریان خون به سمت قلب را آسانتر می کنند. در نتیجه، از ورم جلوگیری کرده و ممکن است از بدتر شدن واریس پیشگیری کنند.

جوراب های درجه بندی شده قوی تجویز شده: بیشترین فشار را به پا، مچ پا و ساق پا وارد می کند.
قبل از اینکه از تخت بیرون بیاید و در صبح آنها را بپوشید و برای جلوگیری از تجمع خون در پاها در تمام روز آنها را به تن داشته باشید.

چگونه باید واریس خود را بعد از بارداری درمان کنم؟

بعد از وضع حمل، خوب است که پوشیدن جوراب واریس را ادامه دهید، مرتب ورزش کنید، برای مدت طولانی نشینید یا نایستید و پاهای خود را هرزمان که ممکن است بالا بیاورید. واریس اغلب بعد از 3 یا 4 ماه پس از وضع حمل بهبود می یابد، اما گاهی ممکن است زمان بهبودی طولانی تر گردد.

اگر واریس بعد از تولد نوزاد رفع نشد، می توانید در مورد درمان های پزشکی مانند لیزردرمانی و اسکلروتراپی فکرکنید. پزشکان معمولا اسکلروتراپی را برای درمان واریس پیشنهاد می کنند زیرا نتایج اسکلروتراپی دائمی است و با عوارض جانبی اندکی که دارد می تواند بیشتر رگ های واریسی را درمان نماید اما استفاده از این روش در طول دوره بارداری مناسب نیست.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل