جذب انرژی از دست اندازهای جاده

لی زوی ،استادیار مهندسی مکانیک در دانشگاه فنی ویرجینیا، جذب انرژی از سیستم تعلیق خودرو را راه حلی برای تولید انرژی و جبران این هدررفت معرفی کرده است.

زوی می گوید: تنها 10 تا 16 درصد از سوخت، صرف حرکت خودرو می شود و بقیه سوخت برای غلبه بر نیروی اصطکاک جاده و مقاومت هوا مصرف می شود که اکثر آن ها به گرما و دیگر انرژی های بی خاصیت تبدبل می شود. این مقدار انرژی تلف شده را می توان با هوش مهندسی کاهش داد.

وی افزود: به منظور باز گرداندن انرژی ماشین در حال حرکت، سه راه اصلی وجود دارد.1- انرژی گرمایی تلف شده موتور خودرو، 2- انرژی حرکتی (جنبشی) جذب شده توسط ترمز خودرو 3- انرژی حاصل از ارتعاش وابسته به جذب کننده های انرژی.

زوی جذب انرژی حاصل از ضربه و ارتعاش خودروها در جاده های معمولی و صاف را بین 100 تا 400 وات تخمین زده است. برای درک بهتر این عدد، به طور میانگین در هر تماس تلفنی در تلفن همراه فقط یک وات مصرف می شود. با در نظر گرفتن این تغییر، سوخت خودرو می تواند 1 تا 5 درصد مفید تر باشد و می توان 13 تا 19 میلیارد دلار در مصرف سالیانه سوخت تنها در آمریکا صرفه جویی کرد.

سیستم تولید انرژی از جذب ارتعاش، معرفی شده توسط دکتر زوی، ارتعاش های عمودی خودرو (سیستم تعلیق و کمک فنر ها) را به ژنراتور نصب شده منتقل می کند و منجر به چرخش ژنراتور می شود. برق تولیدی توسط چرخش این ژنراتور، به باتری ماشین منتقل می شود و برق وسایل الکتریکی را تامین می کند. این فرآیند سبب می شود که دینام خودرو کمتر کار کند. این سیستم اگر به یک سیستم دو طرفه مجهز شود یعنی بتواند از هر دو جهت بالا و پایین برق تولید کند، می تواند برق بیشتری تولید کند و جذب انرژی بیشتری داشته باشد.

زوی توضیح داد: این سیستم خلاقانه برای افزایش کارایی و انعطاف پذیری، در حالت سرعت ثابت و حتی در جاده های صاف، ژنراتور را می چرخاند تا حداکثر میزان انرژی بدست آید.      

زوی به همراه شاگردانش مدل جذب انرژی را در محوطه دانشگاهی مورد آزمایش قرار دادند و توانستند 60 درصد از انرژی های موجود را برداشت کنند که می توان با افزایش دقت این عدد را به 85 درصد بازدهی رساند. از خصوصیات دیگر این سیستم انعطاف پذیری بالای آن است که مستقیما و بدون تغییر در خودرو می توان بر روی خودرو نصب شود.

زوی اخیرا موفق به دریافت جایزه ملی حفظ اموال عمومی شده است و از این پس می خواهد بر روی تجاری سازی این سیستم فعالیت و تمرکز کند تا هم برای خودرو ساز و هم خریدار سودمند باشد.

زوی در نهایت افزود : ما دنبال دستیابی به عملکردی مناسب و قیمتی مقرون به صرفه هستیم.

همچنین تیم تحقیقاتی دکتر زوی بر روی موارد دیگر بازگرداندن انرژی ماشین در حال کار و تحقیق هستند و امید وارند که هر چه سریع تر این سیستم ها گسترش یابد و بر روی خودرو های موجود نصب گردد. با عملیاتی شدن این سیستم ها در مقیاسی بزرگ ،ممکن است بحران انرژی جهانی حل گردد.

منبع

 

 
 
 
 
No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا