شیوه برخورد انتظامات دانشگاهها با دانشجو، آموزشی و معلمی باشد
دکتر محمدعلی زلفیگل در ششمین جشنواره تجلیل از کارمندان نمونه دانشگاه تهران که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد، گفت: ما دانشگاه افتخارآفرین تهران را نماد و نمود آموزش عالی کشور میدانیم، به همین دلیل نوع نگاه ما به دانشگاه تهران کاملاً متفاوت است؛ اعتقاد ما این است که علمدار آموزش عالی کشور، دانشگاه افتخارآفرین تهران است و این دانشگاه میبایست هدایتگر بخش آموزش عالی در عرصههای مختلف باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر ضرورت توجه به کار جمعی در دانشگاه، اظهار کرد: در یک مراسم مربوط به تقدیر از دانشمندان و برجستگان کشور در حضور رئیسجمهوری عرض کردم که وقتی در تیم فوتبال یک بازیگر گل میزند، باید بداند که آن گل فقط متعلق به خودش نیست؛ اگر او توانسته گل بزند، یک مجموعهای از بازیگران اعم از مربی و آنالیزور و حتی نیروهای خدماتی و راننده زحمت کشیدهاند تا تیم را برای بازی مهیا کنند و یک گل به ثمر بنشیند. در دانشگاه هم همین طور است.
دکتر زلفیگل افزود: در عرصه علمی نیز وقتی یک استاد، استاد نمونه و دانشمند برجسته میشود یا در جشنوارهها رتبه میآورد و یا دانشجویی رتبه کسب میکند و به مقامات عالیه علمی میرسد، باید بداند که مجموعهای زحمت میکشند و این بستر را مهیا میکنند تا استاد و دانشجو بتوانند به رشد و بلوغ علمی برسند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اگر میخواهیم دانشگاههای ما بستر مناسبی برای نخبهپروری، نخبهگزینی و نخبهگماری باشند، باید قدر همه افرادی که در این مجموعه زحمت میکشند را بدانیم. استاد برجسته دانشگاه باید بداند که نیروی خدماتی، کارشناس و مدیر اداری و هر کدام از یاوران علمی دانشگاه، دست به دست هم میدهند تا اتفاق مهمی بیفتد و موفقیتی حاصل شود.
دکتر زلفیگل ادامه داد: اگر نوع نگاه اینگونه باشد، آن وقت هر عزیزی را که در دانشگاه نقشآفرین است قدر میدانیم و برای زحماتش ارزش ویژهای قائل هستیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به کارکنان دانشگاه گفت: مردم ما فرزندان خود را تحویل عضو هیأت علمی و یاوران علمی میدهند و انتظار دارند مانند فرزند خود به آنها نگاه کنید.
وی تاکید کرد: دانشگاه با بقیه وزارتخانهها و ادارات تفاوت ویژهای دارد، چون فرهنگ دانشگاهی فرهنگ خاص خودش است. در دانشگاه از نگهبان دم در تا کارشناس و راننده و هر کدام از کارکنان بخشهای اداری، همه نقش معلمی و تربیتی دارند.
دکتر زلفیگل اظهار کرد: همه کارکنان دانشگاه ها از نیروی انتظامات تا رانندهای که دانشجویان را جابجا میکند باید بدانند که شیوه برخوردشان با دانشجو به گونهای باشد که نقش معلمی و آموزشی داشته باشند. در دانشگاه، شیوه رفتار هر بخشی با هر سمتی و با هر درجهای از سواد، نقش تربیتی دارد. در این زمینه، انتظار از اعضای هیأت علمی دارای جایگاه خاص خود است و البته انتظار از یاوران علمی هم خیلی بالاست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، وی خطاب به استادان و یاوران علمی دانشگاه گفت: اگر دوست داریم با فرزندان ما در مدرسه و دانشگاه برخورد شایستهای شود، ما هم باید با فرزندان مردم همینگونه برخورد کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در دانشگاه باید بستر رشد را برای همه مهیا کنیم، افزود: از نگاه وسیع معاون برنامهریزی و توسعه منابع و هیأت رئیسه دانشگاه تشکر میکنم که گفتند همکاران وقتی رشد علمی دارند و مدرکی اخذ میکنند، نسبت به اعمال آن مدرک اقدام میشود. این اقدام بسیار شایسته است؛ البته باید هدایت هم صورت گیرد تا کارکنان در رشتههای مورد نیاز دانشگاه ادامه تحصیل دهند.
دکتر زلفیگل خاطرنشان کرد: اگر نیرویی به عنوان یاور علمی در دانشگاه استخدام شده و مستعد است و میتواند رشد علمی شایسته داشته باشد، حتماً باید شرایط را برایش مهیا کنیم.
No tags for this post.