نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جنگ نهنگ های قاتل و کوسه های سفید بر سر شکارگاه

به گزارش سیناپرس، علیرغم اینکه کوسه های سفید بزرگ سال ها گونه غالب در سواحل گندسبای (Gansbaai) بودند، داده های ردیابی جدید و مشاهده کوسه ها نشان می دهد که این شکارچیان معروف اکنون به طور کامل از این منطقه فراری شده اند. محققان می گویند دلیل واضح آن ترس از طعمه شدن به دست اورکاها است.

ظاهرا یک جفت اورکا یا نهنگ قاتل به کشتن و سلاخی کردن کوسه های سفید می پردازند. بر اساس یک مطالعه جدید، این دو نهنگ، کوسه‌های سفید بزرگ را در سواحل آفریقای جنوبی به وحشت انداخته و این گونه‌ های خشن و شکارچی را برای نجات جان خود فراری می‌دهند.

از سال ۲۰۱۷، جسد هشت کوسه سفید بزرگ پس از حمله مرگبار اورکاها به ساحل سرازیر شدند. جگر هفت تن از این کوسه ها کنده شده و قلب برخی از آنها خورده شدند.

پژوهشگران این مطالعه می گویند زخم ها به وضوح حاصل کار همان جفت نهنگ قاتل است که اکنون در این منطقه زندگی می کنند. علاوه بر این، تیم مذکور بر این باور است که تعداد اجساد کوسه ها باید بیشتر باشد اما به ساحل کشیده نشده اند. 

برخی از گونه های نهنگ اصلا شکارچی نبوده و فقط از میگوهای کوچک (کریل) تغذیه می کنند اما اورکاها بیش از حد خشن و مهاجم هستند و کوسه های سفید را مورد هدف قرار می دهند. به گزارش سیناپرس، همین باعث شده تا کوسه‌ های سفید در حال ترک یکی از شکارگاه‌های محبوب خود باشند و شواهد بیشتری نشان می ‌دهد که این کوسه‌ها وقتی اورکاها به نزدیکیشان می رسند، به سرعت از محل متواری می شوند. به زبان ساده، باید گفت کوسه ها فهمیده اند که زمان ترک خانه فرا رسیده است.

در طول این مطالعه پنج و نیم ساله، محققان ۱۴ کوسه را ردیابی کردند که هنگام ورود اورکاها از منطقه نزدیک آفریقای جنوبی فرار کردند. حضور کوسه ها در برخی از خلیج های کیپ غربی نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است.

به گزارش سیناپرس،تا همین اواخر، گنسبای یک مکان مشهور جهانی برای گردشگرانی بود که به دنبال دیدن یک کوسه سفید بزرگ بودند. اکنون، این جفت نهنگ وحشی از نهنگ‌های قاتل به طور کامل چشم‌انداز محلی را تغییر داده و کوسه‌ها را فراری داده اند. در این محل کوسه ها دیگر شکارچیان غالب در آب نیستند.

آلیسون تاونر، زیست شناس کوسه سفید در موسسه حفاظت از جزیره دایر، در یک بیانیه رسانه ای می گوید: در ابتدا، پس از حمله اورکا در گنسبای، کوسه های بزرگ سفید برای هفته ها یا ماه ها ظاهر نشدند. به گزارش سیناپرس، با این حال، آنچه به نظر می رسد شاهد آن هستیم، یک استراتژی اجتنابی در مقیاس بزرگ است که منعکس کننده آنچه در مورد سگ های وحشی در سرنگتی در تانزانیا در پاسخ به افزایش حضور شیرها می بینیم و توسط کوسه های سفید استفاده می شود. هرچه اورکاها بیشتر در این مکان ها رفت و آمد کنند، کوسه های سفید بزرگ بیشتر دور می مانند.

به عقیده تاونر، این تحقیق از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا با تعیین چگونگی واکنش شکارچیان دریایی بزرگ نسبت به خطر، می توانیم پویایی همزیستی با سایر جوامع شکارچی را درک کنیم. این پویایی ها همچنین ممکن است تعاملات بین رقبا یا رابطه درون صنفی شکارچی/شکار را دیکته کند.

به گزارش سیناپرس،پیش از این حملات نهنگ های قاتل و فرار کوسه ها، از سال ۲۰۰۷ تنها دو مورد وجود داشت که کوسه ها برای بیش از یک هفته ناپدید شدند. این تغییر می تواند زنجیره غذایی محلی را مختل کند. با فرار کوسه های بزرگ، تعداد گونه‌های دیگری که معمولاً کوسه‌ها از آنها تغذیه می کردند، در زنجیره غذایی بالا می‌روند. به گزارش سیناپرس،  این مسئله باعث ظهور یک مزوپراتور (شکارچی نیمه خطرناک) جدید در منطقه شده است.

کوسه نهنگ برنزی که توسط کوسه بزرگ سفید خورده می شود، اکنون توانسته قدرت بگیرد. البته این نهنگ های برنزی نیز توسط اورکاها مورد حمله قرار می گیرند، بسیار کمتر از حملات به کوسه های سفید است. علاوه بر این، مشخص می شود سطح تجربه و مهارت شکار اورکاها افزایش پیدا کرده است. با این حال، تعادل در اکوسیستم های دریایی بسیار مهم است، هر کدام از جانوران و شکارچیان به این تعادل کمک می کنند. 

محققان خاطرنشان می کنند: این جفت اورکا به لطف باله های پشتی متمایزشان به راحتی قابل تشخیص هستند. در مورد اینکه چه چیزی آنها را به گندسبای جذب کرد، تیم بر این باور است که این دو ممکن است بخشی از یک زیرگروه نادر کوسه‌ خوار اورکا باشند که حداقل سه نوع مختلف از گونه‌های کوسه را برای غذا شکار می ‌کنند. این تغییر در رفتار هر دو شکارچی برتر می‌ تواند با کاهش جمعیت طعمه‌ ها، از جمله ماهی‌ ها و کوسه‌ ها مرتبط باشد و باعث تغییر در الگوی توزیع آنها شود.

قابل توجه است اورکاها به خوردن کوسه های نوجوان بیشتر تمرکز می کنند که می تواند در درازمدت تأثیر منفی بر رشد این گونه ها داشته باشد.
محققان تاکید کردند نمی توانند تأثیر تغییر آب و هوا را بر این الگوی اخیر محاسبه کنند. به گزارش سیناپرس، بر اساس این مطالعه، ممکن است تغییرات دمای سطح دریا نیز در عدم حضور کوسه‌های سفید بزرگ در نزدیکی آفریقای جنوبی نقش داشته باشد.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در اخرین شماره مجله آفریقایی علوم دریایی (Marine Science) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی
منبع: studyfinds 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل