آشکارسازی اسرار سیستم ایمنی پوست

به گزارش ایسنا، پوست انسان شامل شبکه‌ای وسیع از سلول‌های ایمنی است که به عنوان سدی حیاتی در مقابل عفونت عمل می‌کنند، اما زمانی که این سلول‌های ایمنی، سلول‌های بدن یا غذاها را به عنوان مولفه‌های خارجی شناسایی می‌کنند، عوارض جانبی ناخواسته‌ای مانند التهاب و آلرژی‌ ایجاد می‌شوند.

یافته‌های جدید محققان دانشگاه‌های ملبورن و هاروارد می‌تواند چگونگی مبارزه بدن با عفونت‌ها، آلر‌ژی‌ها و بیماری‌های خودایمنی را توضیح دهد و پیشرفتی بنیادی در درک چگونگی عملکرد سیستم ایمنی پوست به شمار می‌آید.

مولکول‌هایی به نام CD1a که روی سلول‌های ایمنی پوست‌محور قرار دارند، در این واکنش نقش مهمی ایفا می‌کنند، زیرا به مولکول‌های لیپید خارجی مشتق‌شده از باکتری‌ها و همچنین لیپیدهای خود سلول‌های بدن متصل شده و آنها را آشکارسازی می‌کنند.

بدین ترتیب مولکول‌های CD1a موجب می‌شوند که مولکول‌های لیپید توسط لنفوسیت‌های تی موجود در سیستم ایمنی بدن شناسایی شوند.

گرچه مولکول‌های CD1a حدود 30 سال پیش کشف شده بودند، اما چگونگی تعامل سیستم ایمنی با آن‌ها به صورت معما باقی مانده بود و محققان در این مطالعه موفق به شناسایی این تعامل شدند.

مولکول‌های CD1a مانند کنترل‌گر مرزی برای بازرسی از مولکول‌های لیپید عمل می‌کنند؛ آنها همچنین تعیین می‌کنند که چه ترکیب‌هایی از آن‌ها به بدن تعلق دارند و چه مولفه‌هایی خارجی هستند.

جزئیات این تحقیق در مجله Nature Immunology قابل‌مشاهده است.