نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازیافت پلاستیک با روشی جدید

به گزارش سیناپرس به نقل از thehill، آلودگی های پلاستیکی یکی از مهم ترین و چالش برانگیزترین موضوعات زیست محیطی به شمار می رود که تا قرن ها اثرات آن باقی می ماند. کاهش میزان بازیافت پلاستیک همراه با افزایش آلودگی پلاستیکی در سطح زمین و اقیانوس‌ها نگرانی‌هایی را برای سلامت سیاره ایجاد کرده است.

محققان دانشگاه فنی Chalmers سوئد در واکنش به این آلودگی ها، یک روش جدید بازیافت پلاستیک ابداع کرده اند که جایگزین تمام مواد خام سوخت های فسیلی می شود که در تولید پلاستیک جدید به همراه اتم های کربن گرفته شده از پسماند ترکیبی به کار می رود. این فناوری قابلیت حذف اثرات پلاستیک روی آب و هوا را از بین برده و دی اکسید کربن را از هوا پاک می کند.

در حالی که سوخت های فسیلی اصلی ترین دلیل انتشار گازهای گلخانه ای در جو هستند و دور شدن از کاربرد این نوع سوخت های فسیلی برای محدود کردن افزایش 1/5 درجه ای دمای جهانی الزامی است و تولید و استفاده از موادی چون پلاستیک، سیمان و فولاد منجر به انتشار قابل توجه گازهای گلخانه ای می شوند. 

محققان عنوان کرده اند: اتم های کربن در پسماندهای پلاستیکی نقش مهمی در منابع استفاده نشده ایفا می کنند. این منابع موجود در حال حاضر سوزانده شده یا به محل دفن زباله راه پیدا می کنند. به گزارش سیناپرس، فناوری های ترموشیمیایی می توانند این کربن هدررفته را مورد استفاده قرار داده و از آن به عنوان ماده خام برای تولید پلاستیک هایی با کیفیت مشابه پلاستیک هایی استفاده کنند که با سوخت های فسیلی ایجاد می شوند. 

طبق بررسی ها، مقدار کافی از این اتم ها برای برآوردن نیازهای تولید پلاستیک دنیا کافی است. این اتم ها را می توان از زباله ها به همراه یا بدون باقی مانده غذا به دست آورد. به گزارش سیناپرس، اگر این روش را بتوان با انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشید، باد و انرژی آبی کامل تر کرد، می توان تولید پلاستیکی انجام داد که 95 درصد اثرات زیست محیطی کم تری به همراه داشته باشد که طبیعتا نقش مؤثری در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به جا می گذارد.
برای تکمیل این فرآیند، اتم های کربن را باید بین 600 تا 800 درجه سانتی گراد حرارت داد و آن را تبدیل به گاز کرد. به گزارش سیناپرس، افزودن هیدروژن به این گاز می تواند جایگزین بلوک های ساختمانی پلاستیک شده و محققان روی این موضوع کار می کنند که این گاز را بتوان در صنایعی که امروزه هم مشغول تولید پلاستیک هستند، مورد استفاده قرار داد. 

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل