نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

 12 مرحله و نکته مهم ثبت نام در دانشگاه های خارجی

 با این‌ حال چند قاعده کلی وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنید، شانس موفقیتتان برای پذیرش گرفتن از دانشگاه منتخبتان بیشتر می‌شود.

1ـ رشته موردعلاقه‌ تان را انتخاب کنید.

ابتدا تصمیم بگیرید که در کدام دانشگاه خارجی، مقطع و رشته تحصیلی می‌خواهید تحصیل کنید و با توجه به پیشینه تحصیلی‌تان شرایط لازم برای تحصیل در چه رشته‌هایی را دارید. آینده شغلی ‌تان را در نظر بگیرید و سپس تخصص موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید. رشته‌ای را انتخاب کنید که هم‌ سو با اهدافتان باشد و شانستان را برای پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های معتبر جهان امتحان کنید؛ دانشگاه منتخبتان باید اعتبار بالایی در زمینه ارائه رشته‌های دلخواه‌تان داشته باشد یا معیارهای دیگری داشته باشد که برای‌تان مهم باشد.

2ـ شرایط و مدارک لازم را به دقت بخوانید و آخرین مهلت اپلای را یادداشت کنید.

نخستین مرحله برای ارسال درخواست پذیرش به یک دانشگاه خارجی این است که شرایط و مدارک لازم برای پذیرش گرفتن از آن دانشگاه را بررسی کنید. حتماً به ددلاین‌ها یا مهلت‌های اعلام‌شده توجه کنید تا مطمئن شوید که آخرین مهلت پذیرش یا آزمون ورودی را از دست نمی‌دهید.

3ـ مسائل مالی را فراموش نکنید؛ در صورت نیاز، هنگام درخواست پذیرش آنها را مطرح کنید.

برنامه‌ریزی برای پذیرش گرفتن از یک دانشگاه خارجی با اضطراب‌های مالی همراه است، چرا که ممکن است هزینه‌های پذیرش برای دانشجویان سنگین باشد. دانشگاه‌ها عموماً دانشجویان ثروتمند را ترجیح می‌دهند، البته منظورمان این نیست که دانشجویان کم‌بهره‌تر از ثروت مالی نادیده گرفته می‌شوند. اگر فکر می‌کنید که به حمایت مالی نیاز دارید، نیازتان را در درخواست پذیرش ذکر کنید. اگر شرایط لازم را دارید که عالی است، اما اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید که به حمایت نیاز خواهید داشت، حتماً موضوع را بیان کنید. این مطلب در فرایند پذیرش علیه‌تان به کار برده نمی‌شود، اما اگر در شرایط سخت قرار بگیرید و واقعاً به کمک نیاز داشته باشید، به نفعتان خواهد بود.

4ـ انگیزه‌ نامه بنویسید

پذیرش گرفتن از بعضی رشته‌ها یا دانشگاه‌ها مستلزم ارائه انگیزه‌نامه است. انگیزه‌نامه باید توانایی‌تان را برای ارائه عملکردی مطلوب در مؤسسه تحصیلی نشان بدهد و ارزیابی مهارت‌ها و بیان دستاوردها را دربربگیرد. بنابراین علاقه‌مندی‌تان به تحصیل در دانشگاه منتخبتان را در یک انگیزه‌نامه مرتب و ساختاریافته بیان کنید و حتماً مطالب را به زبان انگلیسی شیوا و روان بنویسید.

5ـ برای دریافت توصیه‌ نامه اقدام کنید.

گاهی اوقات برای پذیرفته شدن در یک رشته یا دانشگاه باید یک یا چند توصیه‌نامه از استادانتان را ارائه بدهید. خجالت نکشید و از استادانی که رابطه خوبی با ایشان دارید، خواهش کنید برای‌تان توصیه‌نامه بنویسند. 

6ـ برای شرکت در آزمون تافل یا آیلتس اقدام کنید.

اگر زبان اولتان انگلیسی نیست و می‌خواهید در خارج کشور تحصیل کنید، احتمالاً باید در آزمون زبان انگلیسی شرکت کنید. با توجه به زمان‌بندی پذیرش برای رزرو وقت آزمون برنامه‌ریزی کنید و زمان لازم را برای آمادگی قبل از آزمون در نظر بگیرید. با توجه به تسلطتان بر زبان انگلیسی، توانایی‌تان در استفاده از این زبان و حداقل نمره لازم برای پذیرفته شدن در دانشگاه انتخابی‌تان باید زمان کافی را به مطالعه اختصاص بدهید و برای آزمون آماده شوید. 

7ـ مدارکتان را ترجمه و تأیید کنید.

اگر می‌خواهید برای رشته‌ای درخواست پذیرش بدهید که در دانشگاه‌های خارجی به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، باید مدارکتان، از جمله دیپلم، مدرک‌های دانشگاهی و ریزنمراتتان، را به زبان انگلیسی ترجمه کنید. 

8ـ از پلتفرم‌ های اپلای اینترنتی استفاده کنید.

تعداد دانشگاه‌هایی که از پلتفرم اپلای اینترنتی استفاده می‌کنند، رو به افزایش است، چرا که ارسال درخواست پذیرش به صورت اینترنتی کار را برای متقاضیان راحت‌تر می‌کند. 

9ـ برای شرکت در آزمون ورودی ثبت‌ نام کنید.

بعضی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های پزشکی آزمون‌های ورودی را برای محک زدن دانش متقاضیان در زمینه علوم طبیعی و مهارت‌های مرتبط با موضوعاتی مانند زبان یا ریاضی برگزار می‌کنند. به سایت های ثبت نام آزمون های این کشورها بروید و اگر در قسمت هزینه پرداخت دلاری با مشکل مواجه شدید حتما به سازمان ها و شرکت هایی مراجعه نمایید که خدمات پرداخت ارزی ارائه می نمایند تا فرایند ثبت نام آزمون و مصاحبه شما به خوبی سپری شود. 

10ـ با اعتمادبه نفس در جلسه مصاحبه شرکت کنید

ممکن است مصاحبه آخرین مرحله از فرایند درخواست پذیرش باشد. بعضی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه آکسفورد و چند رشته خاص ممتاز و نخبه‌پرور با متقاضیان مصاحبه می‌کنند تا تصمیم بگیرند که کدام متقاضیان شایستگی بیشتری برای ورود به دانشگاه را دارند. 

11ـ برای گرفتن وقت ویزا اقدام کنید.

برای آن‌که شایستگی لازم را برای اخذ ویزای دانشجویی داشته باشید، حکومت کشوری که دانشگاه در آن قرار دارد، باید دانشگاه و رشته‌تان را به رسمیت بشناسد. در اکثر موارد پس از دریافت نامه پذیرش و پذیرفته شدن در دانشگاه، زمان اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی فرامی‌رسد. درخواست ویزای تحصیلی، بسته به قوانین آن کشور و تعداد متقاضیان، می‌تواند فرایندی طولانی و پیچیده باشد. مدارکی که معمولاً برای تقاضای ویزای تحصیلی به آنها نیاز دارید، شامل صورت‌حساب بانک، فرم درخواست، رسید پرداخت هزینه اپلای و شهریه دانشگاه، پاسپورت، پرونده پزشکی و اطلاعات مربوط به پیشینه می‌شود.

12ـ برای هزینه‌ ها برنامه‌ ریزی کنید.

لازم است به این نکته توجه کنید که درخواست پذیرش از دانشگاه ‌های خارجی با هزینه‌های مربوط به آزمون ورودی دانشگاه، ترجمه مدارک، رزرو آزمون زبان انگلیسی، پرداخت شهریه و هزینه درخواست ویزا همراه است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل