نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش توان تولید ملی با تصویب قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر

به گزارش ایرنا، دکتر مهدی الیاسی امروز چهارشنبه در راستای سلسله نشست های خبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر برای شرکت های دانش بنیان مفید و اکنون در دستورکار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برخی دستگاه های مرتبط قرار دارد، این قانون دارای 60 ماده است که حدود 15 ماده آن در باره ظرفیت بالقوه و بالفعل توسعه علم و فناوری است.
الیاسی با تاکید بر اتصال حوزه علم و فناوری به شورای عالی اقتصاد گفت:اکنون حوزه علم وفناوری به شورای عالی علوم ، تحقیقات و فناوری متصل شده است اما به شورای عالی اقتصاد متصل نشده است.
وی با اشاره به اینکه کارهای بسیاری در زمینه فناوری انجام شده اما مشکل اساسی عدم توازن است، تصریح کرد:با اینکه به لحاظ کیفی بخش های پژوهشی، دانشگاهی و علمی با آنچه توقع داریم فاصله دارد اما کشور در زمینه فناوری و علم پیشرفت کرده است. 
الیاسی گفت: بخشی از بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه حمایت از پژوهش های بنیادی و تولید علم اختصاص داده شده و معاونت علمی در راستای توسعه فناوری با وزارتخانه های علوم، بهداشت و صنعت همکاری های تنگاتنگی را در دستور کار خود قرار داده است.
معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: درکشور چهارعرصه اقتصاد، امنیت، سلامت و فرهنگ مشتری علم وفناوری است اما درهر چهار حوزه در زمینه علم وفناوری عقب هستیم؛ با اینکه درحوزه تولید علم، پژوهش و توسعه فناوری های بنیادی خوب عمل شده است ولی در این زمینه با اقتصاد فاصله زیاد داریم.
وی اظهار کرد:متاسفانه حوزه علم و فناوری با اقتصاد و با حوزه رفاه و سلامت وصل نیست و ارتباط چندانی ندارد و آمارها نشان می دهد سلامت و رفاه با فناوری فاصله دارد.

*** تصویب دستورالعمل آینده نگاری ملی علم و فناوری 
الیاسی ادامه داد:یکی از کارهایی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است، تصویب دستورالعمل آینده نگاری علم وفناری است که در این راستا با 150نفر از وزاری بعد از انقلاب همفکری انجام شده و آن ها 12 اولویت برای آینده کشور بیان کرده اند.
وی اظهارکرد:بهینه سازی مصرف انرژی، سنجش و کنترل آلودگی هوا ، تامین آب، ترافیک جاده ای و تصادفات، تولید دارو و داروهای خاص، کنترل آفات و اصلاح نباتات، مدیریت پسماند، پساب و فاضلاب ، امنیت غذا وتولید بهره وری غذا، ناوگان انتقال سیستم حمل ونقل، نوسازی و تجهیز تجهیزات پزشکی ومواد اولیه خاص از جمله 12 اولویت است.
الیاسی یادآور شد:اکنون دستورالعمل آینده نگاری ملی در کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات وفناوری ( عتف) معین شده و درجلسه آتی این شورا بررسی و تصویب خواهد شد و به ابلاغ ریاست جمهوری خواهد رسید.
وی افزود:دولت، مردم و نخبگان مخاطبان اصلی آینده نگاری هستندو بعد از تصویب دستورات شورای عالی عتف و نقشه جامع علمی کشور بر اساس آن انجام خواهد شد.

*** عدم ارتباط اقتصاد کشور با علم و فناوری 
معاون سیاستگذاری وارزیابی راهبردی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مقوله امنیت بیشترین اتصال را با علم و فناوری در کشور دارد،گفت:اقتصاد کشور با علم و فناوری ارتباطی ندارد. 
وی افزود:سیاست های کشور به نفع واردات و قوانین اقتصادی برای بازرگانان خوب است؛اقتصاد ما اقتصاد بازرگانی و واردات محور است و این اقتصاد مشتری اقتصاد دانش بنیان نیست.
الیاسی گفت:باید قوانین طوری تغییر و تدوین شود که برای بازرگان در زمینه دانش بنیان شدن مقرون به صرفه باشد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل