نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درک بهتر نقش ویروس ها در اکولوژی

به گزارش سیناپرس، این کشف سرنخ ‌های وسوسه ‌انگیزی درباره منشأ حیات پیچیده ارائه می‌ کند و مسیرهای جدیدی را برای کاوش در این فرضیه که ویروس‌ها برای تکامل انسان‌ ها و دیگر اشکال پیچیده حیات ضروری هستند، ارائه می ‌کند.

یک فرضیه کاملاً تأیید شده وجود دارد که تمام اشکال حیات پیچیده مانند انسان ها، ستاره های دریایی و درختان که دارای سلول هایی با هسته هستند و یوکاریوت نامیده می شوند، زمانی که نخستینیان و باکتری‌ها با هم ادغام شدند و یک ارگانیسم هیبریدی را تشکیل دادند، به وجود آمدند.

یافته های تحقیقات اخیر نشان می دهد که اولین یوکاریوت ها از نوادگان مستقیم به اصطلاح باستانی آسگارد هستند. آخرین تحقیقات روشن می کند که چگونه ویروس ها نیز ممکن است در این تاریخ میلیاردها ساله نقش داشته باشند.

ایان رمبو (Ian Rambo) پژوهشگر دانشگاه تگزاس در این باره می گوید: این مطالعه دری را برای حل بهتر منشأ یوکاریوت‌ها و درک نقش ویروس‌ ها در اکولوژی و تکامل آسگاردهای باستانی باز می‌ کند. او می افزاید، این فرضیه وجود دارد که ویروس ها ممکن است در پیدایش حیات سلولی پیچیده نقش داشته باشند.

رمبو به یک فرضیه بحث برانگیز به نام یوکاریوژنز ویروسی اشاره می کند. این فرضیه نشان می دهد که علاوه بر باکتری ها و موجودات باستانی ها، ویروس ها ممکن است در برخی از اجزای ژنتیکی در رشد یوکاریوت ها نقش داشته باشند. 
ویروس‌ های تازه کشف ‌شده‌ ای که آسگاردهای باستانی را آلوده می‌ کنند، دارای برخی ویژگی ‌هایی از جمله توانایی کپی کردن دی ان ای خود و ربودن سیستم‌ های اصلاح پروتئین میزبان بوده و مشابه ویروس‌ هایی هستند که یوکاریوت ‌ها را آلوده می ‌کنند. این واقعیت که این ویروس ‌های آسگارد ویژگی‌ های هر دو ویروسی که یوکاریوت ‌ها و پروکاریوت ‌ها را آلوده می ‌کنند را نشان می دهند، آنها را منحصر به ‌فرد می‌ کند.

بیکر (Baker) دانشیار علوم دریایی و زیست شناسی یکپارچه و پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: مهیج ترین چیز این است که آنها انواع کاملاً جدیدی از ویروس ها هستند که با آنهایی که قبلاً در باستانی ها و یوکاریوت ها دیده ایم متفاوت بوده و بستگان میکروبی ما را آلوده کرده اند.

به گزارش سیناپرس، آسگاردهای باستانی که احتمالاً بیش از ۲ میلیارد سال پیش تکامل یافته‌ اند در رسوبات اعماق دریا و چشمه‌ های آب گرم در سراسر جهان کشف شده ‌اند. برای شناسایی آنها، دانشمندان مواد ژنتیکی آنها را از محیط جمع آوری کرده و سپس ژنوم آنها را کنار هم می گذارند.

در این مطالعه جدید، محققان ژنوم آسگارد را برای تکرار توالی دی ان ای معروف به آرایه ‌های CRISPR اسکن کردند که حاوی قطعات کوچکی از دی ان ای ویروسی است که می ‌تواند دقیقاً با ویروس‌ هایی که قبلاً این میکروب‌ ها را آلوده کرده ‌اند مطابقت کند.به گزارش سیناپرس، این اثرهای ژنتیکی به محققان این امکان را می ‌دهد تا این مهاجمان ویروسی پنهان‌ شده را شناسایی کنند که ارگانیسم ‌هایی را با نقش ‌های کلیدی در منشأ پیچیده یوکاریوت‌ها آلوده می‌ کنند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجلع تخصصی Nature Microbiology منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل