تب کریمه کنگو، سیری سریع و کشنده دارد

 دکتر حمیدرضا قربانی با بیان این مطلب افزود: عامل اصلی ابتلا به این بیماری، یک ویروس به شدت واگیردار است که اغلب توسط کنه منتقل می‌شود. در واقع یک بیماری مشترک میان انسان و حیوان است و آثاری از ابتلا به تب کریمه کنگو در دام یا سگ مشاهده شده است.

وی ادامه داد: همین مساله می‌تواند باعث انتقال سریع‌تر این بیماری به انسان در اثر تماس با گوشت آلوده یا حیوانات اهلی و وحشی شود.

به گفته وی، طبق شواهد موجود، کنه‌های ایکزودس یا سخت می‌توانند از طریق نیش زدن به عنوان ناقل عمل کنند. علاوه بر این، ممکن است ویروس تب کریمه کنگو از طریق تماس با بافت یا خون حیوانات آلوده به خصوص انواع دام در زمان ذبح به انسان منتقل شود. بسیاری از حیوانات اهلی یا وحشی (از جمله گاو، گوسفند و بز) می‌توانند میزبان این ویروس باشند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: ویروس تب کریمه کنگو همچنین از طریق تماس با خون یا مایعات بدن آلوده از فردی به فرد دیگر، به خصوص در مراکز بیمارستانی با بهداشت ضعیف، سرایت می‌کند. اصولا کادر درمان، کارگران کشتارگاه ها و دامداران بیشتر از همه در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

دکتر قربانی گفت: معمولا پس از عفونت ناشی از نیش کنه، دوره کمون حدود ۱ تا ۳ روز است. البته در این شرایط بعضی از بیماران می‌توانند حداکثر تا ۹ روز علائمی از خود نشان ندهد. پس از تماس با خون یا بافت های آلوده، دوره کمون حدود ۵ تا ۶ روز است و گاهی می تواند تا ۱۳ روز طول بکشد.

وی در خصوص علائم این بیماری گفت: سردرد، سرگیجه تب شدید(بالای 5/38 درجه)، درد کمر یا گردن، درد مفاصل،  دردهای عضلانی،  دل درد، استفراغ،اسهال،  چشم های قرمز یا دردناک، حساسیت به نور،  صورت برافروخته،  قرمزی یا درد گلو،  بروز لکه های قرمز رنگ روی سقف دهان یا گلو از جمله علائم این بیماری است.

وی بیان کرد: برخی از بیماران نیز ممکن است زردی داشته باشند. در موارد شدید، تب کریمه کنگو می‌تواند باعث تغییرات خلقی، کاهش قدرت ادراک و سردرگمی شود. حتی پس از گذشت ۲ تا ۴ روز، ممکن است احساس خوابآلودگی و افسردگی کنید.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در مراحل اولیه بیماری، پزشکان می‌توانند با شرح حال تماس قبلی بیمار،معاینه و علائم بالینی و بررسی های اولیه آزمایشگاهی احتمال ابتلای بیماری را تعیین کنند.

افراد با احتمال بالای ابتلا ،سریعا بستری شده وتستهای اختصاصی مانندپی سی آر- آر تی(PCR-RT)،آنتی بادی‌های تولیدشده بر علیه ویروس IgG و IgM با روش الایزا و….در خواست می‌شود و درمانهای اختصاصی و علامتی بیماری شروع می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا