نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گسترش بیماری خطرناک در مرزهای شمالی ایران

به گزارش سیناپرس، سرویس مطبوعاتی دانشگاه سچنوف روز سه شنبه اعلام کرد، دانشمندان روسی گونه جدیدی از تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) را کشف کردند. این سویه جدید و ناشناس در جنوب این کشور شیوع یافته است.

گفتنی است این مطالعه توسط محققان دانشگاه سچنوف با همکاری موسسه تحقیقاتی ضد طاعون استاوروپل، موسسه تحقیقات اپیدمیولوژی و مرکز میکروبیولوژی پاستور و موسسه تحقیقات مرکزی اپیدمیولوژی این کشور انجام شد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، این ویروس عمدتاً از کنه و دام به انسان منتقل شده و از طریق تماس با خون، ترشحات یا سایر مایعات بدن از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.
دانشگاه سچنوف خاطرنشان کرد که اصلی ترین و خطرناک ترین علامت تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، خونریزی داخلی است. این بیماری به ‌سرعت توسعه یافته و در موارد شدید، نارسایی ناگهانی کبد یا ریه می ‌تواند پس از پنج روز از بیماری رخ دهد. متاسفانه این سویه جدید بسیار خطرناک بوده و در حدود ۳۰ درصد موارد، مرگ در اوایل هفته دوم بیماری رخ می ‌دهد. نسخه‌ های مختلف ویروس باعث ایجاد شدت های مختلف این بیماری می شود.
به گزارش سیناپرس، پژوهشگران این دانشگاه خاطرنشان کردند که وضعیت اپیدمیولوژیک تب خونریزی دهنده کریمه کنگودر روسیه دشوار است. به گفته دانشمندان، شیوع بیماری به طور منظم در منطقه استاوروپل، روستوف، مناطق آستاراخان و ولگوگراد، کالمیکیا، داغستان، اینگوشتیا، کاراچای-چرکسیا و کاباردینو بالکاریا ثبت می شود.

این ویروس در تعدادی از کشورهای آفریقایی، بالکان، خاورمیانه و برخی از کشورهای آسیایی شیوع دارد. با این حال، هیچ واکسنی برای محافظت از انسان یا حیوانات در برابر ویروس وجود ندارد. درمان این بیماری در حال حاضر محدود به درمان علامتی حمایتی است.

مترجم: رضوان خندان
منبع: tass
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل