نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افراد دارای خانواده ثروتمند دست و دلبازتر از ثروتمندان خودساخته هستند

به گزارش سیناپرس، بیشتر مردم فکر می کنند داشتن پس زمینه یک خانواده ثروتمند، شما را نسبت به وضعیت بد اقتصادی دیگران بی تفاوت تر می کند. نتایج مطالعات جدید نشان می دهد از آنجایی که کسانی که برای ثروتمند شدن تلاش می کردند از نردبان اقتصادی بالا رفتند، تمایل دارند تحرک اجتماعی را آسان تر دیده و با کسانی که قادر به پیروی از آنها نیستند همدردی کمتری داشتند.

هیونجین کو، نویسنده اصلی این مطالعه، از دانشگاه کالیفرنیا-ایروین، در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: انواع داستان ‌ها و روایت‌ های فرهنگی درباره ثروتمندان، شخصیت و رفتارشان وجود دارد. یافته‌ های ما نشان می ‌دهد که همه افراد ثروتمند ممکن است  در رابطه با حمایت از فقرا یکسان نباشند و نحوه ثروتمند شدن آن ها تاثیر زیادی در این موضوع دارد.

معمولا مردم انتظار دارند کسانی که ثروتمند شده اند نسبت به افراد فقیر همدردی کنند. با این حال، تلاش افراد عادی که منجر به ثروتمند شدن آن ها می شود باعث تغییر نگرش این افرادنسبت به فقرا شده و آن ها به دلیل باور به تاثیر گذار بودن تلاش برای بهبود شرایط اجتماعی-اقتصادی، فقرا را در زمینه عدم تلاش جهت تغییر، مقصر دانسته و  نگرش کمتر دلسوزانه ای دارند.

به گزارش سیناپرس، محققان در این زمینه خاطرنشان می کنند: فقط به این دلیل که کسی تجربه مشابهی با شما دارد لزوماً به این معنی نیست که او به شما اهمیت می دهد. غلبه بر یک مشکل ممکن است، به دلیل ماهیت خود، باعث شود مردم نسبت به کسانی که همان مشکل را تجربه می کنند کمتر دلسوزی کنند، زیرا آنها بر آن مشکل غلبه کرده اند و انتظار دارند دیگران نیز بر مشکلات خود غلبه کنند.

این چیزی است که به نظر می رسد عموم مردم آن را درک نمی کنند، زیرا در یک نظرسنجی عمومی، ۲۷ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که ثروتمندان را تحسین می کنند، اما این رقم زمانی که از پاسخ دهندگان پرسیده شد که آیا کسانی را که خود ساخته بوده و از فقر به پول رسیده اند تحسین می کنند، به ۸۸ درصد افزایش یافت. 

به گزارش سیناپرس، با این حال، محققان می گویند هنوز برای نتیجه گیری قطعی در مورد اینکه چگونه حرکت رو به جلو و کسب ثروت بر نحوه تفکر مردم تأثیر می گذارد، خیلی زود بوده و تحقیقات بیشتری لازم است.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Social Psychological and Personality Science منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل