نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پلاستیک‌ سواری ویروس‌ها در آب‌های شیرین

به گزارش سیناپرس، روتاویروس، ویروسی که باعث اسهال و ناراحتی معده می شود، با چسباندن خود به سطوح دانه های ریز پلاستیکی به نام میکروپلاستیک، تا سه روز در آب دریاچه زنده می ماند. این مطالعه به رهبری دانشگاه استرلینگ اولین مورد در نوع خود است که این موضوع را با استفاده از آب گرفته شده از محیط طبیعی بررسی می کند.

این مطالعات بخشی از یافته های جدید یک پروژه گسترده تر است که در حال بررسی چگونگی کمک پلاستیک به انتقال باکتری ها و ویروس ها و تأثیری آن بر سلامت انسان است. پروفسور ریچارد کویلیام (Richard Quilliam) محقق ارشد این پروژه در دانشگاه استرلینگ می ‌گوید: ما دریافتیم که ویروس‌ ها می ‌توانند به میکروپلاستیک ‌ها بچسبند که به آن‌ها اجازه می ‌دهد تا سه روز و احتمالاً بیشتر در آب زنده بمانند. او می افزاید، حتی اگر یک تصفیه خانه فاضلاب، تمام تلاش خود را برای تمیز کردن زباله ‌های درون آب انجام دهد، آب تخلیه شده همچنان دارای میکروپلاستیک‌ هایی است که به رودخانه، خلیج و در نهایت به دریا و ساحل می ‌رسند. 

وی توضیح می دهد که ما مطمئن نبودیم که ویروس‌ها تا چه اندازه می ‌توانند با سواری روی پلاستیک ها در محیط زنده و همچنان عفونی باقی بمانند. میکروپلاستیک‌ ها به قدری کوچک هستند که به طور بالقوه توسط کسی که شنا می ‌کند بلعیده شده و گاهی اوقات آنها را در ساحل به صورت گلوله ‌هایی به اندازه عدس و رنگ روشن به نام نردل می بینیم که کودکان ممکن است آن‌ها را بردارند و در دهان خود بگذارند.

به گزارش سیناپرس،برای بیمار کردن انسان ذرات ویروس زیادی لازم نیست و اگر ویروس ها خود را از پلاستیک به داخل آب یا ماسه رها کنند، ماندگاری آنها در محیط افزایش می یابد. 

در این مطالعات محققان دو نوع ویروس را آزمایش کردند، اول  ویروس هایی که دارای یک پاکت یا پوشش چربی در اطرافشان بودند، مانند ویروس آنفولانزا و آنهایی که این پوشش را نداشتند مانند ویروس های روده ای، مانند روتاویروس و ویروس نورو. در ادامه پژوهشگران دریافتند که در ویروس هایی که پاکت داشتند، پاکت به سرعت حل شده و ویروس غیرفعال می شود در حالی که آنهایی که پاکت نداشتند با موفقیت به میکروپلاستیک ها متصل شده و زنده ماندند. 

به گزارش سیناپرس، پروفسور کویلیام در پایان گفت: بدون پلاستیک، ویروس‌ ها همچنین می ‌توانند به سطوح طبیعی در محیط متصل شوند. با این حال، آلودگی پلاستیکی بسیار بیشتر از مواد دیگر دوام می آورد. این تحقیق تا حد زیادی یک اثبات مفهومی برای انجام تحقیقات بیشتر در مورد مدت زمانی است که پاتوژن ها می توانند با اتصال به میکروپلاستیک ها زنده بمانند.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: technologynetworks
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل